Auton ostaja, älä sorru yleiseen ennakkoluuloon – automyyjä neuvoo 5 asiaa, jotka jokaisen kannattaa miettiä ennen autoliikkeeseen astumista

Autokaupoille tulevilla saattaa yhä olla ennakkoluuloja tiettyjä merkkejä tai malleja kohtaan vanhentuneen tiedon perusteella. Kamux Konalan myyntipäällikkö Hannes Vuorma neuvoo viisi asiaa, jotka jokaisen auton ostajan kannattaa ottaa huomioon.

Vuorma on huomannut, että vaikka suomalaiset ovat pääosin hyvin perillä autoista ja niiden ominaisuuksista, monilla saattaa yhä olla liikkeeseen tullessaan ennakkoluuloja, jotka perustuvat vanhaan tietoon tai virheellisiin mielikuviin.

”Yleisimmin törmää siihen, että ajatellaan jossain tietyssä merkissä tai mallissa olevan jokin tyyppivika, kun siinä oli sellainen vuosia sitten. Tekniikka kuitenkin kehittyy ja vaikkapa vuonna 2005 jossain tietyssä automerkissä tai -mallissa ilmennyt niin sanottu tyyppivika on jo todennäköisesti korjattu uudempiin malleihin. Myöskin ajo-ominaisuudet kehittyvät niin, että saman merkin ja mallin autot ovat nykypäivänä lähtökohtaisesti parempia ajaa kuin kymmenen vuotta sitten. Neuvoisinkin koeajamaan rohkeasti erimerkkisiä ja -mallisia autoja. Moni voi hyvinkin yllättyä jostain sellaisesta merkistä, jota ei aiemmin voinut kuvitellakaan harkitsevansa”, hän neuvoo.

Käytettyä autoa ostaessa myyntipäällikkö neuvoo ottamaan huomioon muutaman erityispiirteen.

”Käytettyä autoa hankkiessa tulisi ymmärtää kokonaisuus, eli auton kunto, historia, mahdolliset lisäinvestoinnit ja kokonaishinta. Vertaa siis kokonaisuutta: miellyttävätkö varusteet ja hintakokonaisuus. Mikäli tulet pitämään autoasi useampia vuosia, ajattele auton käyttötarve koko käyttöajallesi. Vastaahan auto tarvettasi koko omistajuuden ajan?”, Vuorma sanoo.

Videot yhä isommassa roolissa etämyynnissä

Erityisesti koronapandemia on lisännyt autojen etäostamista. Tässä suhteessa kehittyvä teknologia tuo auton ostajan avuksi myös muun muassa 360-kuvien kaltaisia uusia apuvälineitä, joiden avulla potentiaalista ostokohdetta voi katsoa tarkkaan joka puolelta, vaikka ei paikan päällä olisikaan

”Yhä useammin autoja esitellään myös videoiden välityksellä ja hyödynnetään esittelyissä erilaisia pikaviestimiä. On tärkeää, että asiakas saa mahdollisimman realistisen ja kattavan kuvan hankinnan kohteesta. Meillä on erittäin laaja valikoima autoja eri puolilla Suomea, ja uudet työkalut helpottavat sopivan auton löytämistä ja ostopäätöksen tekemistä, vaikka auto sijaitsisikin usean sadan kilometrin päässä asiakkaan kotikaupungista.”

5 vinkkiä: mieti näitä ennen kuin lähdet autokauppaan

1. Mieti tarkkaan auton käyttötarpeen kartoitus. Onko sinulle oikea vaihtoehto tilava auto vai pärjäätkö pienemmällä? Muuttuvatko tarpeesi tulevaisuuden haaveiden myötä kenties jo vuoden tai parin sisällä?
  2. Laske budjettisi valmiiksi. Mieti millaisen kuukausierän olisit valmis maksamaan tai millainen kykysi on ottaa lainaa ja maksaa auto suoraan.
  3. Mitkä varusteet haluat ehdottomasti autoosi? Nämä kannattaa ottaa puheeksi jo myyjän kanssa.
  4. Mikä olisi sinulle mieluisin merkki? On hyvä tietää mitä hakee, mutta pidä silti mielesi avoimena.
  5. Ota vaihtoauto mukaan, jotta tarjoukset saadaan tarkoiksi.

Hannes Vuorma, Kamux Helsinki Konala, myyntipäällikkö, puh. 040 745 9012

www. kamux.fi

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen noin 300 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.