Autosta kesälomarahat — autokauppiaan vinkit auton myymiseen

Jos auto seisoo ison osan ajasta tai on tarvetta kesälomarahalle, niin auto kannattaa muuttaa rahaksi. Millaisen auton saa helposti myydyksi ja milloin auto kannattaa myydä?

• Luotettavat, arvostetut automerkit tietenkin saa helposti myytyä autoliikkeelle, varsinkin kun huollot on tehty ajallaan, auton kunto on hyvä ja auton yleisvaikutelma siisti. Myymme kuitenkin kaikkia merkkejä ja malleja eli ostamme myös autoja laajalla skaalalla. Varusteilla saa helposti lisää kiinnostusta, esimerkiksi polttoainekäyttöinen lisälämmitin vaikuttaa ostokiinnostukseen eikä sovi unohtaa suomalaisten suosikkilisävarustetta eli vetokoukkua, Kamuxin ostaja Aleksi Mölläri kertoo.

Värillä on väliä, sillä valkoinen ja musta kiinnostavat suomalaisia autoilijoita selvästi enemmän kuin sähäkkä punainen.

• Metalli- ja helmiäisvärit ovat haviteltuja erikoisuuksia, joilla on positiivinen vaikutus autosta saatavaan hintaan, Mölläri vinkkaa.
  • Meiltä kysytään myös paljon erilaisia hyötyautoja, kuten pakettiautoja, joten niitä ostamme mielellämme, Mölläri jatkaa.

Suomalaisen budjetti käytetyn auton hankinnassa

Aleksi Mölläri mainitsee kysytyimmäksi hintaluokaksi 10 000―20 000 euron autot, joten ne ovat autoilijan myös helpoin muuttaa euroiksi. Tätä tukee Kamuxin teettämä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus, jonka mukaan 82 prosenttia suomalaisista kertoo maksimibudjetin autoa ostettaessa olevan hintaluokassa 0―24 000 euroa silloin, kun kaupassa on mukana oma vaihtoauto.

Ympäristötietoisuus ja taloudellisuus arvossaan

• Ympäristötietoisuus näkyy esimerkiksi kiinnostuksena hybridiautoja kohtaan. Auton taloudellisuus on tärkeä tekijä monelle eli alhaiset käyttökustannukset. Jos siis on vähällä käytöllä oleva hybridi tai hyvin taloudellinen menopeli kotipihalla, niin se on helppo muuttaa rahaksi. Ei muuta kuin rohkeasti tarjoamaan. Kamuxille myyminen on helppo ja nopea tapa muuttaa auto rahaksi. Tarjoaminen tapahtuu kätevästi sähköisesti verkon kautta https://www.kamux.fi/ostamme-autoja, soittamalla lähimpään liikkeeseen tai käymällä paikan päällä. Emme vain myy autoja vaan ostamme vuosittain valtavan määrän autoja suoraan yksityishenkilöiltä, Kamuxin Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki kertoo.

Pienet näppärät kaupunkiautot löytävät helposti ostajan, kuten vaikkapa Toyota Yaris. Toisaalta myös automaattivaihteiset nelivedot löytävät aina ostajansa.

Milloin on hyvä aika myydä auto?

• Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että näin kesää vasten on erinomainen aika myydä auto, jos sellaisia ajatuksia on mielessä, Iiskonmäki vinkkaa.

Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 28.1.-2.2.2020 Kamuxin toimeksiannosta. Online-tutkimukseen M3 Paneelissa vastasi 1 000 ajokortinomistajaa, jotka ovat iältään 1870-vuotiaita. Otos on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Näillä vinkeillä auto rahaksi:

• Ajallaan tehdyt säännölliset huollot
  • Siisti, hyvä kunto
  • Hyvä varustelutaso tai yksittäinen kysytty lisävaruste
  • Hintaluokka: 10 000―20 000
  • Hajuton auto, ei tupakointia tai lemmikkejä
  • Haluttu väri, metalli- ja helmiäisvärit
  • Luotettava, arvostettu merkki
  • Alhaiset käyttökustannukset

Tommi Iiskonmäki, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, puh. 040 5801 498

Aleksi Mölläri, ostaja, Kamux Suomi Oy, puh. 040 513 8960

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 75 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 250 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.