­­Autovakuutuksella voi säästää sekä hermoja että rahaa – Asiantuntija kertoo, mitä vakuutusta valitessa kannattaa huomioida

Autoa vaihtaessa on hyvä pohtia samalla, millä tavalla autonsa haluaa vakuuttaa.

Jokaisessa tieliikennekäytössä olevassa autossa on oltava voimassa oleva liikennevakuutus, joka korvaa henkilövahinkoja ja onnettomuustilanteessa syyttömän osapuolen ajoneuvolle aiheutuneita vahinkoja. Vakuutusvelvollisuus alkaa heti auton ostohetkestä. Mikäli auton edellisellä omistajalla on voimassa oleva liikennevakuutus, uudella omistajalla on ostohetkestä alkaen seitsemän päivää aikaa ottaa autolle uusi vakuutus. Useimmiten vakuutusasiat on kuitenkin kätevintä hoitaa kuntoon heti oston yhteydessä, kuten esimerkiksi käytettyjen autojen myyntiin erikoistuneella Kamuxilla tehdään.

Autolle voi sattua liikenteessä tai vaikka parkkipaikalla muitakin vahinkoja, jolloin vapaavalintainen autovakuutus eli kaskovakuutus pelastaa suurelta kertalaskulta.

”Vapaaehtoinen kaskovakuutus tuo autoilijalle taloudellista turvaa ja laskee myös kynnystä vaurioiden nopealle korjaamiselle”, Koskelon Kamux-myymälän myyntipäällikkö Vili-Petteri Luoto muistuttaa.

Kaskovakuutuksia on saatavilla eri laajuisina ja hintaisina. Kamux tarjoaa sen myymiin autoihin kahden hintaista ja tasoista kaskovakuutusta: perustason turvaa, sekä laajaa vakuutusta, joka sisältää muun muassa tuulilasi- ja pysäköintiturvan. Kamuxin tarjoamat vakuutukset ovat saatavilla samoin ehdoin myös useimmille sähköautoille, joiden vakuuttaminen voi joskus olla kalliimpaa niiden tehokkuuden vuoksi.

Luodon mukaan vakuutuksen kulut tulisi suhteuttaa auton hintaan ja omiin autoilutottumuksiin.

”Hintavampaan autoon kannattaa yleensä ottaa myös laajempi vakuutus, sillä usein niiden varaosat ja korjaukset ovat kalliimpia. On hyvä pohtia myös omaa autoilua: jos ajaa paljon, esimerkiksi tuulilasivakuutus on hyödyllinen autoon kuin autoon. Lasin vaihdon hinta voi olla 1 000 tai jopa 1 500 euroa, kun taas tuulilasivakuutus nostaa vakuutuksen vuosikuluja suhteessa vähän”, Luoto kertoo.

Joskus vahinko sattuu liikenteen ulkopuolella, kun auto kolhiintuu esimerkiksi parkkipaikalla. Jos kolhun aiheuttajaa ei pystytä selvittämään ja hakemaan korvausta hänen vakuutuksestaan, pysäköintiturvalla varustettu kaskovakuutus korvaa korjauksesta syntyviä kuluja. Pysäköintiturvan sisällyttämistä omaan autovakuutukseen kannattaa harkita ainakin silloin, kun autoa säilytetään usein yleisillä parkkipaikoilla tai kadun varressa, missä muita ajoneuvoja liikkuu paljon.

Jos auto on ostettu rahoituksella, kaskovakuutus on pakollinen, koska silloin auton vakuutukseen on sisällytettävä rahoitusturva.

Parhaimmillaan vakuutus tuo avun tien päälle yhdellä puhelinsoitolla

Osaan kaskovakuutuksista kuuluu myös autopalveluturva. Sen kautta saa avun tien päällä silloin, kun autoon on tullut vika tai vaurio, jonka vuoksi kulkuneuvo on hinattava korjattavaksi.

”Autopalveluturva on todella kätevä, sillä parhaassa tapauksessa itse ei tarvitse huolehtia kuin yhdestä puhelusta vakuutusyhtiöön. Autoissa on nykyään enää harvoin esimerkiksi vararengasta ja autopalveluturva auttaa myös rengasrikoissa. Itselläni sattui hiljattain pitkällä ajomatkalla tilanne, jossa rengas puhkesi kesken matkan. Soitin vakuutusyhtiön ympäri vuorokauden päivystävään numeroon, minkä jälkeen he hoitivat auton hinauksen järjestämisen ja laskutusasiat”, Luoto sanoo.

Apua vakuutuksen valintaan voi pyytää asiantuntijoilta vakuutusyhtiöstä tai vakuutuksia tarjoavasta autoliikkeestä. Liikenteeseen voi lähteä heti auton oston jälkeen turvallisin mielin, kun vakuutuksen hoitaa kuntoon jo kauppojen yhteydessä.

Emilia Lehtonen, viestintäasiantuntija, emilia.lehtonen@kamux.fi

Kamux on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 77 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on kesäkuun 2023 loppuun mennessä myynyt jo yli 490 000 käytettyä autoa, joista 62 922 autoa vuonna 2022. Kamuxin liikevaihto oli 968,7 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja yhtiön palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 883 henkilöä. Kamux Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa www.kamux.com