Haaveena sähköauto? Pitkät tilausajat voi unohtaa, sillä käytetyn sähköauton saa alle vaikka heti

Sähköautomarkkinat ovat kasvaneet Suomessa merkittävästi viime vuosina. Kasvu näkyy myös käytettyjen autojen markkinoilla satoina sähkö- ja hybridiautoina. Kysyntä on kovaa, ja uuden sähköauton ostamista suunnittelevan täytyykin varautua odottamaan vielä pitkään ostohetken jälkeen saadakseen sen käyttöönsä. Käytetyt sähköautot ovatkin varteen otettava vaihtoehto – niiden etuina ovat laajat valikoimat ja verrattain uudet mallit. Lisäksi ajoneuvon saa käyttöönsä heti.

Sähköauton hankkiminen on monelle ajankohtaista mm. niiden vähäpäästöisyyden takia. Sähkön voimalla liikkuminen on myös polttomoottoriautolla ajamista edullisempaa yhä nykyisillä melko korkeillakin sähkön hinnoilla. Kasvava suosio näkyy myös käytettyjen autojen markkinoilla. Käytettyjä sähkö- ja hybridiautoja on tarjolla laajasti, ja niihin tutustuminen on nyt ostajalle kiinnostava vaihtoehto.

Kasvava sähköautomarkkina näkyy meilläkin. Kamuxin kattavassa valikoimassa on koko ajan tuhatkunta erilaista, suhteellisen tuoretta käytettyä sähköautoa ja hybridiä. Kesän hintapiikin jälkeen uudehkojen sähkö- ja hybridiautojen hinnat ovat erittäin kilpailukykyisiä ja siksi ne ovat erittäin varteenotettava vaihtoehto uudelle. Toimimme Suomen lisäksi Ruotsissa ja Saksassa, ja kaikki meillä olevat autot ovat myynnissä jokaisessa maassa, joten valinnanvaraa riittää”, kertoo Kamuxin maajohtaja Jani Koivu.

Käytettyjen sähköautojen hintahaarukka on varsin laaja – mallista ja merkistä riippuen noin 13 000 eurosta yli 100 000 euroon.

Etuna lyhyt toimitusaika, uudet mallit sekä voimassa oleva takuuaika

Vaikka uusia sähköautoja rekisteröidään huomattavasti aiempaa enemmän, hankintoja ovat hidastaneet merkittävästä kysynnän kasvusta ja komponenttipulasta johtuvat pitkät toimitusajat. Ostaja on saattanut joutua odottamaan uutta autoaan vuodenkin.

Yksi ostajan kannalta suurimmista eduista käytetyn sähköauton ostamisessa on lyhyt toimitusaika. Käytetyn auton ostaja pääsee ottamaan kulkuneuvon käyttöön heti kaupanteon jälkeen”, vahvistaa Koivu.

Toinen varteenotettava etu on tehdastakuu. Saatavilla olevat käytetyt mallit ovat pääosin suhteellisen uusia, joten tehdastakuu on usein vielä voimassa.

”Auton arvo alenee eniten ensimmäisten vuosien aikana ja siksi käytetty auto on usein erinomainen vaihtoehto uudelle. Sähköautoissa arvonalenema ei ole yhtä merkittävä, mutta siitä johtuvaa pienempää hintaetua paikkaavat varsin uudet mallit, joissa usein on myös takuu voimassa. Se on ostajalle merkittävä hyöty, joka tuo henkistä ja taloudellista turvaa”, Koivu jatkaa.

Katariina Hietaranta, viestintäjohtaja, katariina.hietaranta@kamux.fi

Kamux on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 400 000 käytettyä autoa, joista 68 429 autoa vuonna 2021. Kamuxin liikevaihto nousi 937,4 miljoonaan euroon vuonna 2021. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 848 henkilöä vuonna 2021. Kamux Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa www.kamux.com