Hämmästyttävän suuri muutos vuodessa: Dieselin suosio lähes kaksinkertaistui nuorten kuskien keskuudessa

Dieselautolla ajavien 18–24-vuotiaiden määrä on selvässä kasvussa, kertoo Kamuxin tuorein Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus. Kamuxin aluepäällikön Pekka Luokkasen mukaan ilmiön taustalla voi olla syynä nuoren ikäpolven budjetti ja toiveet autohankinnoissa.

Useampi kuin joka kolmas (35 %) 18–24-vuotias kuljettaja ajaa dieseliä voimanlähteenään käyttävällä autolla, kun vuosi sitten lukema oli merkittävästi pienempi (19 %). Trendi käy ilmi tarkasteltaessa vastauksia vuosien 2020 ja 2021 Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksista, jotka Kamuxin toimeksiannosta on toteuttanut tutkimusyritys Bilendi yli tuhannelle vastaajalle.

Tämä poikkeaa vanhemmista vastaajista, joiden keskuudessa dieselin suosio on pienentynyt samalla, kun bensiinikäyttöisillä autoilla ajaminen on lisääntynyt. Tutkimuksen mukaan kaikista vastaajista seitsemällä kymmenestä oli käytössään bensiinillä kulkeva menopeli, noin neljänneksellä dieselauto ja neljällä prosentilla hybridi.

Ensimmäistä autoa hankkiessa budjetti ei vielä ole välttämättä kovinkaan suuri, ja samaan aikaan auton hankkimiseen liittyy kuitenkin paljon haaveita ja toiveita. Dieseleissä on hyvin valikoimaa eri hintaluokissa, merkeissä, malleissa ja varusteluissa”, Pekka Luokkanen kertoo.

Sähköautojen suosio vielä vaatimatonta nuorison keskuudessa

18–24-vuotiaiden kuljettajien keskuudessa sähköautojen suosio on puolittunut vuodentakaisesta neljästä prosentista kahteen. Uusi autoteknologia ei silti ole jäämässä paitsioon, sillä seuraavaksi nuorimman vastaajaryhmän, eli 25–34-vuotiaiden, vastauksista käy ilmi, että kaasuautoilu on kokemassa varovaista nostetta.

”Uutta teknologiaa voimanlähteenään käyttävien autojen suosio ei ole vielä hypännyt merkittävälle tasolle, kun puhutaan koko henkilöautokannasta, vaikka uusissa autoissa hybridi- ja sähköautoissa on määrällisesti selvää kasvua. Nuorimpien ostajien kohdalla uudemmissa käyttövoimissa hinta saattaa olla osaesteenä, sillä usein esimerkiksi sähkö- ja kaasuautojen hintalappu on vielä hyvien käyttöautojen luokassa perinteisiä käyttövoimia korkeampi. Näissä käyttövoimissa myös valikoima on suppeampi kuin polttomoottoriautoissa”, Luokkanen jatkaa.

Suomalaiset autokaupoilla 2021-tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 1870-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Pekka Luokkanen, aluepäällikkö, Kamux Suomi Oy, 040 481 8606

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 300 000 käytettyä autoa, joista 60 657 autoa vuonna 2020. Kamuxin liikevaihto nousi 724,1 miljoonaan euroon vuonna 2020. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 713 henkilöä vuonna 2020. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.