Houkuttaako tuontiauton hankinta?

Tuontiautosta haaveilevan ei tarvitse lähteä merta edemmäs autonhakureissulle. Kamux Malmin myyntipäällikkö Lauri Pennanen kertoo, miten tuontiauton voi hankkia vaikka lähialueen liikkeestä, ja miten ostoprosessi eroaa ostosmatkasta ulkomaille.

Mielessä siintävälle tuontiautolle on hyvä miettiä kriteerit omien tarpeiden pohjalta. Niillä voi itsekin etsiä autoa eri maiden autoportaaleista. Auton etsiminen vaatii vähintään englannin kielen taitoa tai Google-kääntäjän käyttöä.

Kamux Malmin myyntipäällikkö Lauri Pennanen kertoo, että he etsivät asiakkaan tarvekartoituksen jälkeen autoa ensin Suomen Kamuxin yli 4 000 auton valikoimasta, jossa on mukana myös tuontiautoja. Auto löytyy silloin jo Suomesta jostain ketjun 47 liikkeestä.

- Jos Suomen valikoimastamme ei löydy sopivaa autoa, hakua laajennetaan Ruotsin ja Saksan liikkeidemme noin 1 500 auton valikoimaan. Ruotsista ja Saksasta saamme toimitettua auton asiakkaalle viikosta kolmeen viikkoon. Mikäli autoa ei ole valikoimassamme, autamme asiakasta etsimään sopivan auton ja hoidamme sen jälkeen auton paperitöineen Suomeen, kuten omista Ruotsin ja Saksan liikkeistämmekin, kertoo Lauri Pennanen Kamux Malmilta.

Hyvin varusteltu työsuhdeauto jatkaa kotikäytössä

Saksan ja Ruotsin autokanta on suurempi ja nuorempi Suomeen verrattuna. Tuontiautojen kohdalla houkuttelee juuri laaja valikoima niin yksilöiden kuin varustelutason suhteen.

-Työsuhdekäytössä palvellut leasing-auto on haluttu tuontiauto, sillä ne on hyvin huollettuja, ja niissä on kattava varustelutaso. Tuoreiden käytettyjen autojen tekniikka on myös päästöjen osalta kehittynyttä. Suomalaiset haluavat yleensä autoja, jotka ovat muutaman vuoden vanhoja hyvillä varusteilla. Näiden autojen hintaero verrattuna samoilla varusteilla oleviin uusiin autoihin on usein tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja. Merkkeinä suositaan premium-merkkejä, kuten Mercedes-Benziä, Volvoa, Audia, BMW:tä ja Volkswagenia, koska niiden arvostus näkyy hyvänä jälleenmyyntiarvona, listaa Pennanen suomalaisten toiveita tuontiautoista.

Auton kunnon ja mittarilukeman tarkistaminen

Kun mieleinen auto on löytynyt, sitä on syytä tutkia tarkemmin. Jos ostaja tuo auton itse ulkomailta, hänen täytyy varmistaa, että myyjällä on oikeus myydä auto eli hän on sen omistaja tai haltija. Paikalliselta rekisteröintiviranomaiselta saa selvittyä tämän tiedon rekisteri- tai valmistenumeron avulla. Yksityiseltä ostettaessa on vaikea tietää myyjän taustaa, mutta liikkeen taustaa voi yrittää selvittää esimerkiksi sen suhteen, onko se ns. mustalla listalla. Lisäksi kannattaa tarkistaa ajoneuvon vaatimuksenmukaisuus Suomessa.

- Jos auton ostaa liikkemme kautta, asiakkaan ei tarvitse selvittää näitä asioita, vaan ne ovat kunnossa. Tarkastamme myös auton huoltohistorian ja kunnon. Ulkomailta autoa ostettaessa on tärkeä arvioida mittarilukemaa suhteessa auton kuntoon, vertailemalla esimerkiksi huoltotietoja ja mahdollisia korjauskuluja ajettuihin kilometreihin ja ikävuosiin. Esimerkiksi uudenkarheassa, vähän ajetussa autossa ei voi olla takana kovin montaa öljynvaihtoa, jotka tehdään keskimäärin 30 000 kilometrin välein. Myös yleistä kulumaa kannattaa tarkastella, Lauri Pennanen listaa.

Autokaupoilla paperirallia

Auton ulkomailta ostava saa varautua paperiralliin. EU- ja Eta-maasta tuotavalla käytetyllä autolla on oltava voimassa oleva rekisteröinti tai siirtolupa ja liikkennevakuutus. Kaikkien tarvittavien papereiden, kuten todistuksen omistusoikeudesta ja vakuutuksen sekä rekisterikilpien on oltava kunnossa, jotta auton voi ajaa Suomeen. Lisäksi Suomen päässä odottavat käyttöönottoilmoitus, maahantulokatsastus, rekisteröinti ja autoveroilmoitus. Saksasta ja Ruotsista tuotavien autojen kohdalla voi olla maakohtaisia eroja tarvittavista toimenpiteistä.

- Kun auto hankitaan liikkeemme kautta, vastaamme auton tuonnista, maahantulokatsastuksesta ja rekisteröinnistä eli kaikesta viranomaisten vaatimasta paperityöstä. Tämä on ehkä työläin ja tietoa vaativin vaihe auton ostajalle verrattuna siihen, että Suomen päässä autoliike hoitaa kaiken, arvioi Lauri Pennanen.

Yksi kokonaishinta helpottaa autojen vertailua ja maksamista

Jos ostaja tuo itse käytetyn auton ulkomailta, hän maksaa autoveron jälkikäteen verotuspäätöksen mukaan. Käytetyn auton autoveron suuruus vaihtelee, sillä se perustuu markkinoiden mukaan muuttuvaan ajoneuvon arvoon.

Autoveroon vaikuttavat mm. auton päästöt, varusteet sekä rekisteröintipäivä. Autoissa on yksilölliset lisävarusteet, joten lopullista autoveroa voi olla vaikea laskella. Kun autosta ei ole tiedossa lopullista kokonaishintaa, niiden vertailu ostotilanteessa voi olla vaikea.

- Jos asiakas ostaa kauttamme ulkomailta tuodun auton, hän maksaa kokonaishinnan autoveroineen, jonka me arvioimme kokemuksellamme. Hintaan sisältyvät myös tarvittavat asiakirjat ja tuomisen rahtimaksut. Ostaja tietää tällöin kokonaishinnan, joka helpottaa myös auton ostamista esimerkiksi rahoituksella, huomauttaa Lauri Pennanen Kamux Malmilta.

Kuluttajansuoja tuontiautolle

Ostajaa koskeva suoja riippuu siitä, ostetaanko tuontiauto yksityiseltä, ulkomaisesta autoliikkeestä vai suomalaisen autoliikkeen välityksellä. Pääsääntöisesti ulkomailla käytetyn auton ostajalla on virhesuoja, mutta esimerkiksi Saksan lainsäädännön mukaan virhesuoja on rajattu aikaan. Myyjällä on mahdollisuus korjata vika, mutta tämä tarkoittaa auton kanssa uutta reissua ostomaahan.

- Kun käytetyn tuontiauton hankkii meidän Kamuxin Suomen liikkeen kautta, ostajalla on sama kuluttajansuojalain mukainen suoja kuin muillakin liikkeemme autolla. Jos jotain poikkeaavaa ilmenee, niin asiat hoidetaan meidän liikkeessämme, toteaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Tuontiautoa hankkimassa video Youtubesta

Kamux Suomi, maajohtaja Tommi Iiskonmäki, puh. 040 5801 498
Kamux Malmi, myyntipäällikkö Lauri Pennanen, puh. 040 139 1430

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Ensimmäinen Kamux-autoliike aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa, ja yhtiöllä on tällä hetkellä 47 autoliikettä Suomessa, viisitoista Ruotsissa ja neljä Saksassa. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 200 000 käytettyä autoa, joista 46 596 autoa vuonna 2018. Kamuxin liikevaihto nousi 527,8 miljoonaan euroon vuonna 2018. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 472 henkilöä vuonna 2018. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Avainsanat: