Ilmiö autokaupassa: Kesäautoihin laitetaan nyt entistä enemmän rahaa – automyyjä paljastaa millaisia menopelejä nyt halutaan

Korona-aikana ulkomaanmatkailun vähentyminen heijastuu myös autokauppaan, kertoo Kamux Hämeenlinnan myyntipäällikkö Ilari Kiviniemi. Kesäautoihin ollaan nyt valmiita panostamaan enemmän rahaa ja tähän aikaan vuodesta tietynlaiset autot alkavat olla kysyttyjä käytettyjen autojen kaupassa.

Automyyjä on huomannut, että kun ihmiset eivät pääse korona-aikana matkustelemaan, niin moni laittaa sen rahan esimerkiksi kesäautoon, moottoripyörään tai matkailuautoon.

”Toisin sanoen ostetaan korvaavaksi sellaista viihdykettä, jolla pääsee myös liikkumaan. Jos miettii vaikka opiskelijaa, joka ostaa auton vain kesäksi, niin niissä maksimi aika lailla pyörii 3 000-5 000 euron paikkeilla. Mutta työssäkäyvien kesäautoissa hinnat saattavat nousta nyt helposti jopa 25 000-45 000 euron luokkaan”, Kiviniemi arvioi.

Kiviniemen mukaan asiakkaat kyselevät tällä hetkellä eniten avoautoja.

”Nyt haetaan avoautoa joko kovalla tai rättikatolla sekä isoa konetta hyvällä murinalla. Ylipäätänsä avoautot alkavat kasvattaa suosiotaan kelien lämmetessä, kun fiilikset ovat korkealla kesälomien ja muiden takia. Tässä vaiheessa vuotta saatetaan tehdä ihan heräteostoksia ja nyt korona-aikana monella on tähän jäänyt matkailusta ylimääräistä rahaa.”

Muista nämä, kun ostat kesäautoa

Mitä sitten tulee ottaa huomioon, jos lähtee hankkimaan kesäautoa?

”Jos pelkästään kesäksi hankkii autoa, niin melkein tärkeimpiä kriteerejä on se, että sen saa syksyllä myytyä vielä kohtuullisella hinnalla pois ja ettei siihen mitään isompia vikoja tulisi kesän aikana. Eli toisin sanoen hyvä on tarkistaa, että kaikki isommat huollot on tehty, ja että ei tarvitsisi tehdä mitään kalliimpia investointeja siihen kesän aikana. Kuten vaikkapa vaihtaa renkaita tai tuulilasia”, Kiviniemi neuvoo.

Automyyjä muistuttaa myös, että hintavertailua voi tehdä hyvin netissä vastaavista autoista ja tarkistaa, ettei se ostettava kesäauto ole sieltä kalleimmasta päästä vastaaviin autoihin verrattuna. Kannattaa myös pitää mielessä mistä auton ostaa.

”Virheitä voi tulla aina, kun autoa hankitaan käytettynä. Aina on kuitenkin turvallista ostaa menopeli autoliikkeestä, koska liikkeillä on vastuu myytävästä tuotteesta ja velvollisuus kertoa havaituista vioista", Kiviniemi toteaa.

Kamuxin top 5 suosituimmat kesäautot

1. Mercedes-Benz S

2. Mercedes-Benz C

3. Volkswagen Golf

4. Ford Mustang

5. Porche 911

Ilari Kiviniemi, myyntipäällikkö, Kamux Hämeenlinna, 050 304 4999

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 300 000 käytettyä autoa, joista 60 657 autoa vuonna 2020. Kamuxin liikevaihto nousi 724,1 miljoonaan euroon vuonna 2020. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 713 henkilöä vuonna 2020. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.