Jos omistat tällaisen auton, nyt voi olla hyvä hetki myydä – Autokaupan asiantuntija paljastaa, millaisilla menopeleillä on tällä hetkellä eniten kysyntää autoliikkeissä

Autoaan myydessä on hyvä pitää mielessä etenkin sen huoltohistoria, ulkoiset viat ja onko siellä tupakoitu. Kamuxin ostojohtajan Tero Törmäsen mukaan kaikki nämä vaikuttavat vahvasti auton myyntihintaan. Kysynnässä yksi autotyyppi on nyt ylitse muiden.

Törmänen toteaa, että tällä hetkellä erityisen suosittuja ovat erityisesti pienemmän kokoluokan automaattiautot.

”Pienemmän kokoluokan autoille on laaja kohderyhmä, sillä ne palvelevat sekä lyhyitä etäisyyksiä tai vähän ajavia että esimerkiksi perheen kakkosautona ja lisäksi niissä myös kustannukset pysyvät aisoissa. Esimerkiksi Toyota Yaris Hybrid on tässä kategoriassa kestosuosikki. Auton arvo yleisestikin määräytyy kysynnän ja tarjonnan kautta. Etenkin pienet käyttökustannukset lisäävät tällä hetkellä kysyntää ja sitä kautta arvoa.”

Ostojohtaja neuvoo autoaan myyvää ottamaan tarkkaan selvää auton huoltohistoriasta sekä käymään läpi tietyt asiat auton ulkokuoresta ennen sen viemistä myymälään arvioitavaksi.

”Esimerkiksi renkaiden kunto on oleellinen asia auton arvoa määritellessä, sillä tuoreeseen autoon uusien renkaiden hankkiminen nostaa kokonaishintaa. Myös mikäli katsastus on ajankohtainen, tämä kannattaa tehdä ennen myyntiä. Tällöin ostaja tietää auton perusteknisen kunnon, eikä hänen tarvitse varautua ylimääräisiin lisäkustannuksiin. Sitten tietysti mikäli on lasivakutuus ja tuulilasi on rikki, se kannattaa ehdottomasti laittaa kuntoon ennen myyntiä”, Törmänen neuvoo.

Kiteytetysti kysynnän ja tarjonnan lisäksi auton hintaan vaikuttavat tärkeimpinä auton ikä, ajokilometrit, huoltohistoria, auton kunto sekä sen lisävarusteet. Autossa tupakoitsijoille Törmäsellä on huonoja uutisia.

”Jos autossa on poltettu, niin kyllä se lähes väistämättä vaikuttaa hintaan negatiivisesti. Moni varmasti on sisäistänyt sen, että saadakseen parhaan hinnan autostaan siitä kannattaa pitää ulkoisesti huolta. Mutta kyllä sisätilojenkin kunto vaikuttaa”, hän toteaa.

Kesällä ostetaan – syksyllä myydään

Törmäsen mukaan erityisesti kesä on Suomen autokaupassa vilkasta aikaa, kun kesäautoja ostetaan ja ajokelit suosivat kuskeja. Vastavuoroisesti autonsa myymistä harkitsevan kannattaa ottaa huomioon se, että syksyllä moni muukin on liikkeellä auton myyntipuuhissa. Tämä saattaa joissain tapauksissa näkyä hinnassa, jos tarjontaa on juuri silloin paljon.

”Syksy on sitä aikaa, kun niitä kesällä ostettuja autoja myydään pois. Mutta kuitenkin todettakoon, että kauppa käy melko tasaisesti läpi vuoden ja nämä ovat jonkinlaisia myyntipiikkejä. Joskaan eivät massiivisia sellaisia”, Törmänen summaa.

Tero Törmänen, Kamuxin ostojohtaja, puh. 0400 805 782

Satu Otala, Kamuxin viestintä, puh. 0400 629 337

www. kamux.fi

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 79 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 300 000 käytettyä autoa, joista 60 657 autoa vuonna 2020. Kamuxin liikevaihto nousi 724,1 miljoonaan euroon vuonna 2020. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 713 henkilöä vuonna 2020. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.