Kamux Oyj: Kamux Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2017

Kamux Oyj                    Osavuosikatsaus             24.5.2017 klo 12:00

Kamux Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2017

Liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kasvoivat

Ensimmäinen vuosineljännes lyhyesti

- Kamuxin myymien autojen määrä kasvoi 13,8 % ja oli 9 698 autoa (1-3/2016: 8 523)

- Kamuxin liikevaihto kasvoi 12,6 % ja oli 109,3 milj. euroa (97,0)

- Bruttokate kasvoi 5,4 % ja oli 12,5 milj. euroa (11,9) eli 11,5 % (12,3) liikevaihdosta

- Oikaistu liikevoitto kasvoi 5,5 % ja oli 4,6 milj. euroa (4,4) eli 4,3 % (4,5) liikevaihdosta

- Osakekohtainen tulos oli 0,07 euroa (0,07)

Avainluvut

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % 20,6 % 28,9 % -28,6 % 22,5 %
Omavaraisuusaste, % 41,0 % 32,7 % 25,7 % 36,9 %
Laimentamaton tulos/osake, euroa 0,07 0,07 -11,0 % 0,29

* Liikevoitto oikaistuna listautumiseen liittyvillä kuluilla, strategiseen suunnitteluun, strategian toteuttamiseen ja maantieteelliseen laajentumiseen liittyvillä erityiserillä, yhteensä 1,2 milj. euroa vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä (1-3/2016: 0,4 milj. euroa).

Näkymät ja taloudelliset tavoitteet

Kamux ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Yhtiön keskipitkän aikavälin tavoitteena on liikevaihdon kasvattaminen vähintään 700 milj. euroon vuonna 2019, 4-5 prosentin liikevoittomarginaali vuonna 2019 ja vähintään 5 prosentin liikevoittomarginaali pitkällä aikavälillä.

Konsernijohtaja Juha Kalliokoski:

"Kamux jatkoi vahvaa kasvua ja kansainvälistymistä vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä. Liikevaihtomme kasvoi 109,3 milj. euroon eli 12,6%. Oikaistu liikevoittomme nousi 4,6 milj. euroon, missä oli kasvua 5,5%. Myytyjen autojen määrä kasvoi 13,8 % ja oli 9 698 autoa. Liikevaihto integroiduista palveluista kasvoi 5,4 milj. euroon ja oli 5,0 % liikevaihdosta. Toimintaympäristömme oli alkuvuonna Suomessa haasteellinen ennen kaikkea liikenne- ja viestintäministeriön julkaiseman tieliikenneselvityksen aiheuttaman epävarmuuden vuoksi. Tämä huomioon ottaen olen tyytyväinen ensimmäisen vuosineljänneksen kehitykseemme.

Jatkoimme alkuvuonna myymäläverkostomme laajentamista. Tammikuussa vietimme Saksan Nedderfeldin liikkeemme virallisia avajaisia ja helmikuussa avasimme uuden autoliikkeen Turkuun. Tavoitteemme on avata useita uusia autoliikkeitä vuoden 2017 aikana eri toimintamaissamme. Ruotsissa keskityimme alkuvuonna liiketoimintaprosessiemme edelleen kehittämiseen, minkä uskomme tukevan Ruotsin liiketoimintaamme loppuvuoden aikana. Huhtikuussa teimme merkittävän rekrytoinnin, kun Olli Kilpi palkattiin kansainvälisten liiketoimintojemme johtajaksi. Kilvellä on pitkä ja monipuolinen kokemus vähittäiskaupan alalta, ja hän on muun muassa vastannut McDonaldsin Ruotsin ja Norjan liiketoiminnoista sekä työskennellyt Henkelillä ja Procter & Gamblella. Vuoden 2017 aikana tavoitteenamme on vahvistaa edelleen organisaatiotamme erityisesti digitalisaation ja kansainvälistymisen osa-alueilla.

Strategiamme kulmakivenä on kasvaa kannattavasti uusia liikkeitä avaamalla sekä lisäämällä olemassa olevien liikkeiden myyntiä. Erinomainen asiakaskokemus on tärkeä osa Kamuxin toimintamallia ja haluamme olla alan edelläkävijä myös digitaalisen asiakaskokemuksen alueella. Osana digitaalista strategiaamme avasimme verkkokaupan Suomessa helmikuussa.

Katsauskauden jälkeen, 12.5.2017, aloitimme pörssitaipaleemme Nasdaq Helsingin pre-listalla, ja 16.5.2017 alkoi kaupankäynti Kamuxin osakkeella Nasdaq Helsingin pörssilistalla. Pörssilistautumisen tavoitteena on tukea Kamuxin kasvustrategiaa ja kansainvälistymistä sekä lisätä Kamuxin näkyvyyttä Suomessa ja ulkomailla. Pörssilistautuminen on tärkeä merkkipaalu matkallamme alan johtavaksi toimijaksi Euroopassa."

Tulosjulkistukset 2017

Kamux julkaisee taloudellisia raportteja vuonna 2017 seuraavasti:

Osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2017 torstaina 24.8.

Osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2017 torstaina 23.11.

Puhelinkokous osavuosikatsaukseen liittyen

Kamux järjestää puhelinkokouksen osavuosikatsaukseen liittyen tänään 24.5.2017 kello 15.00. Osavuosikatsauksen esittelevät toimitusjohtaja Juha Kalliokoski ja talousjohtaja Tapio Arimo. Osallistujia pyydetään rekisteröitymään muutamaa minuuttia ennen kokouksen alkamista osoitteessa https://praecomspark.webex.com/praecomspark/onstage/g.php?MTID=e50a5daac7d7a72ac9fe399c6aae1dc6f.

Numerot ovat Suomi: +358 9 3158 4349, Iso-Britannia: +44 203 478 5289 ja
Ruotsi: +46 8 5051 3563.

Kansainväliset numerot: https://praecomspark.webex.com/praecomspark/globalcallin.php?serviceType=EC&ED=534514682&tollFree=0.

Puhelinkokouksen tunnistenumero on: 842 758 004.

Hämeenlinnassa 24.5.2017

Konsernijohtaja Juha Kalliokoski