Kamux Oyj: KAMUXILLE VEROHALLINNOLTA 2,6 MILJOONAN EURON JÄLKIVERO - YHTIÖ VALITTAA PÄÄTÖKSESTÄ

KAMUX OYJ                   PÖRSSITIEDOTE             18.6.2018 klo 8.00

Kamux on vastaanottanut verohallinnolta jälkiveropäätöksen, joka sisältää jälkiveroja, veronkorotuksia ja korkokuluja yhteensä noin 2,6 miljoonaa euroa. Yhtiö pitää päätöstä perusteettomana ja valittaa päätöksestä. Yhtiö kirjaa jälkiverotuspäätöksen kokonaissumman noin 2,6 miljoonaa euroa täysimääräisenä vuoden 2018 toisen neljänneksen tulokseen.

Päätöksen taustaa

Päätös liittyy vuosina 2016-2018 verohallinnon toteuttamaan, Kamux Suomi Oy:tä ja verovuosia 2012-2016 koskeneeseen verotarkastukseen, jonka keskeiset alueet olivat kolmansien osapuolten maahantuomien autojen arvonlisäverotus sekä autolähettien palkkojen ennakonpidätykset.

Verohallinnon päätös on periä Kamuxilta kolmansien osapuolten maksamatta jättämät arvonlisäverot. Kamuxin näkemyksen mukaan yhtiölle autonsa myyneiden kolmansien osapuolten tai aikaisempien omistajien maksamatta jättämät arvonlisäverot eivät ole Kamuxin vastuulla, ja Verohallinnon päätös periä Kamuxilta näiden maksamatta jääneet arvonlisäverot veronkorotuksineen ja korkoineen on perusteeton. Lisäksi Verohallinto on poikennut aiemmin hyväksymästään, yhtiön oma-aloitteisesti tekemästä oikaisuvaatimuksesta, joka liittyi autolähettien palkkojen ennakonpidätyksiin. Verohallinto on jälkiverotuspäätöksessä tehnyt arvioverotuksen maksuunpanon, mikä yhtiön näkemyksen mukaan on virheellinen.

Kamux hakee muutosta päätökseen

Kamux pitää Uudenmaan yritysverotuksen päätöstä perusteettomana ja aikoo hakea päätökseen muutosta verotuksen oikaisulautakunnalta.

Yhtiö on kertonut sekä listalleottoesitteessään että osavuosikatsausten lähiajan riskit ja liiketoiminnan epävarmuustekijät -osiossa, että yhtiön verorasitus voi kasvaa verolakien tai niiden soveltamistavan muutosten tai verotarkastuksen seurauksena. Kamux ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Jälkiverotuspäätöksellä ei ole vaikutusta yhtiön julkaisemiin keskipitkän aikavälin tavoitteisiin.

Talousjohtaja Tapio Arimo

Puh. 040 829 6452

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Ensimmäinen Kamux-autoliike aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa, ja yhtiöllä on tällä hetkellä 42 autoliikettä Suomessa, yksitoista Ruotsissa ja kaksi Saksassa. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 170 000 käytettyä autoa, joista 40 957 autoa vuonna 2017. Kamuxin liikevaihto nousi 454,9 miljoonaan euroon vuonna 2017. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 418 henkilöä vuonna 2017. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.