Kamux Oyj:n listautumisanti keskeytetään ja listautuminen peruutetaan

PÖRSSITIEDOTE 30.5.2016 klo 10.00

Ei julkaistavaksi tai levitettäväksi, kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa, Uudessa-Seelannissa, Etelä-Afrikassa tai Singaporessa.

Kamux Oyj:n listautumisanti keskeytetään ja listautuminen peruutetaan

Kamux Oyj:n ("Kamux" tai "Yhtiö") hallitus on päättänyt keskeyttää 20.5.2016 julkistetun listautumisannin. Hallitus on myös päättänyt peruuttaa Kamuxin osakkeiden listaamisen Nasdaq Helsinki Oy:n ("Helsingin pörssi") pörssilistalle ja on toimittanut Helsingin pörssille listalleottohakemuksen peruuttamisilmoituksen.

Kamuxin hallitus päätti keskeyttää listautumisannin, koska annin aikana ilmeni, että Yhtiön tiettyjen palkanluontoisten maksujen osalta ennakonpidätykset ja sosiaalikulut ovat jääneet usean vuoden ajalta joidenkin henkilöiden osalta suorittamatta. Yhtiö katsoo, konsultoituaan myös listautumisen pääjärjestäjää, että sijoittajien näkökulmasta on parasta keskeyttää listautumisprosessi. Yhtiölle on tärkeää toimia läpinäkyvästi ja vastuullisesti.

Saatuaan asian tietoonsa Yhtiön hallitus käynnisti välittömästi ulkopuolisen konsultin toteuttaman selvityksen. Alustavan, tätä tiedotetta edeltävän viikonlopun aikana tehdyn selvityksen mukaan tällaisten maksamattomien suoritusten kokonaismäärä mukaan lukien korot ja muut veroseuraamukset olisivat suuruudeltaan noin 60 000 euroa. Hallituksen teettämän selvityksen pohjalta Yhtiö on ollut välittömästi yhteydessä veroviranomaisiin asian edelleen selvittämiseksi sekä verojen ja työnantajamaksujen suorittamiseksi asianmukaisesti.

Hallituksen puheenjohtaja Matti Virtanen:

"Voimme toimia vain vastuullisesti, hoitaa asiat kuntoon ja siten mahdollistaa yhtiön listautuminen tulevaisuudessa. Tämän vuoksi päätimme keskeyttää listautumisannin. Tilanne on äärimmäisen valitettava, varsinkin kun kiinnostus sijoittajien keskuudessa yhtiötä kohtaan on ollut vahvaa."

Lisäksi Yhtiö on saanut alustavan korvausvaatimuksen yhdeltä Yhtiön entiseltä osakkeenomistajalta liittyen kauppahintaan, jolla KMX Holding Oy (nykyinen Kamux Oyj) osti kyseisen osakkeenomistajan osakkeet keväällä 2015 sovittuun hintaan. Korvausvaatimuksen suuruus on noin 10 miljoonaa euroa. Yhtiö pitää sekä vaatimuksen perusteita että vaadittua korvauksen määrää perusteettomana ja tulee vastaamaan korvausvaatimukseen tämän mukaisesti. Korvausvaatimuksella ei ollut vaikutusta päätökseen listautumisen peruuttamisesta.

Yleisö- ja henkilöstöannissa Yhtiön osakkeista maksettu merkintähinta maksetaan takaisin merkitsijöille listautumisannin ehtojen mukaisesti arviolta kolmen (3) pankkipäivän kuluttua Yhtiön hallituksen päätöksestä peruuttaa listautumisanti. Mikäli sijoittajan pankkitili on eri rahalaitoksessa kuin merkintäpaikka, palautettavat varat maksetaan sijoittajan suomalaiselle pankkitilille rahalaitosten välisen maksuliikenteen aikataulun mukaisesti arviolta viimeistään viiden (5) pankkipäivän kuluttua Yhtiön hallituksen päätöksestä. Palautettaville varoille ei makseta korkoa.

Kamux Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Matti Virtanen +358 50 434 7676

Kamux Oyj:n toimitusjohtaja Juha Kalliokoski +358 50 544 5538

Kamux on vuonna 2003 toimintansa aloittanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Kamuxilla on tällä hetkellä 34 autoliikettä Suomessa, yhdeksän Ruotsissa, ja se avasi ensimmäisen autoliikkeensä Saksassa joulukuussa 2015. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 110 000 käytettyä autoa. Vuonna 2015 Kamux myi 28 515 autoa, sen liikevaihto oli 310 miljoonaa euroa oikaistun liikevoiton  ollessa 16 miljoonaa euroa vastaten 5,2 prosenttia liikevaihdosta, ja sen palveluksessa oli keskimäärin 271 työntekijää.
Kamuxin liiketoiminta perustuu käytettyjen autojen ammattimaiseen hankintaan ja myyntiin, alhaisiin kiinteisiin kuluihin, nopeaan varastonkiertoon ja integroitujen palvelujen myyntiin.
www.kamux.com.

Tärkeitä tietoja

Tätä tiedotetta tai tässä esitettyjä tietoja ei ole tarkoitettu julkaistaviksi tai levitettäviksi, kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti, Yhdysvaltoihin, Australiaan, Kanadaan, Hongkongiin, Japaniin, Uuteen-Seelantiin, Etelä-Afrikkaan tai Singaporeen tai muuhunkaan maahan, missä näin toimiminen rikkoisi kyseisen maan lainsäädäntöä.

Tämä tiedote ei sisällä eikä ole tarjous arvopapereiden myymiseksi eikä pyyntö ostotarjouksen tekemiseksi Yhdysvalloissa. Arvopapereita, joihin tässä tiedotteessa viitataan, ei saa tarjota tai myydä Yhdysvalloissa, ellei niitä ole rekisteröity Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain (muutoksineen) mukaisesti tai ellei rekisteröintivelvollisuudesta ole poikkeusta. Kamux ei aio rekisteröidä tai tarjota arvopapereita yleisölle Yhdysvalloissa.

Tämä tiedote on suunnattu ainoastaan: (A) Euroopan talousalueen jäsenvaltioissa oleville henkilöille, jotka ovat "kokeneita sijoittajia" Esitedirektiivin artiklan 2(1)(e) mukaisesti ("Kokeneet sijoittajat"); (B) Yhdistyneessä Kuningaskunnassa Kokeneille sijoittajille, jotka ovat (i) henkilöitä, joilla on ammattimaista kokemusta sijoitustoimintaan liittyvistä asioista ja jotka ovat vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act 2000) (Financial Promotion) vuoden 2005 määräyksen (muutoksineen) ("Määräys") artiklan 19(5) "sijoitusalan ammattilaisten" määritelmän mukaisia henkilöitä; tai (ii) Määräyksen artiklan 49 mukaisia yhtiöitä, joilla on korkea varallisuusasema (high net worth entities); ja (C) muille henkilöille, joille asiakirja voidaan laillisesti tiedottaa (kaikki tällaiset henkilöt jäljempänä "Asiaankuuluvat tahot"). Kaikki tähän tiedotteeseen liittyvä sijoitustoiminta on tarkoitettu ainoastaan Asiaankuuluvien tahojen saataville. Kenenkään, joka ei ole Asiaankuuluva taho, ei tule toimia tämän asiakirjan perusteella tai luottaa sen sisältöön.

Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori toimii yhtiön neuvonantajana ja Listautumisannin pääjärjestäjänä ("SEB" tai "Pääjärjestäjä") ja OP Yrityspankki Oyj Listautumisannin järjestäjänä (yhdessä Pääjärjestäjän kanssa, "Järjestäjät").

Järjestäjät tai mikään niiden lähipiiritahoista, hallituksen jäsenistä, johtajista/toimihenkilöistä, työntekijöistä, neuvonantajista tai edustajista eivät hyväksy minkäänlaista vastuuta tai anna mitään nimenomaisia tai epäsuoria takuita tai vakuutuksia tässä tiedotteessa olevien tietojen totuudenmukaisuuteen, täsmällisyyteen tai täydellisyyteen liittyen (tai liittyen siihen, onko mitään tietoja jätetty pois tiedotteesta) tai mihin tahansa Kamuxiin, sen tytäryhtiöihin tai osakkuusyhtiöihin liittyvään kirjallisessa, suullisessa, visuaalisessa tai sähköisessä muodossa annettuihin ja miten tahansa välitettyihin ja saatavilla oleviin tietoihin liittyen tai mihin tahansa tämän tiedotteen tai sen tai sen sisällön käyttämisestä tai muutoin sen yhteydessä miten tahansa syntyvään vahinkoon liittyen.

Järjestäjät toimivat yksinomaan Kamuxin, eivätkä kenenkään muun tässä tiedotteessa mainittuun transaktioon yhteydessä olevan tahon puolesta, eivätkä katso ketään muuta henkilöä (oli tällainen henkilö sitten tämän tiedotteen vastaanottaja tai ei) asiakkaakseen transaktion yhteydessä eivätkä ne ole vastuussa asiakkailleen tarjoaman asiakassuojan järjestämisestä tai neuvojen antamisesta kenellekään muille henkilöille koskien tämän tiedotteen sisältöä tai muuta tässä tiedotteessa viitattua transaktiota. Järjestäjät eivät ole vahvistaneet tämän tiedotteen sisältöä.

Järjestäjät tai kukaan niiden tytäryhtiöistä, lähipiiritahoista, edustajista tai neuvonantajista tai näiden lähipiiritahoista, hallituksen jäsenistä, johtajista/toimihenkilöistä, työntekijöistä tai muista tahoista eivät suoraan tai epäsuorasti anna mitään takuita tai vakuutuksia tämän tiedotteen tietojen tai siihen sisältyvien lausumien oikeellisuudesta, täydellisyydestä tai todenperäisyydestä eivätkä hyväksy mitään vastuuta tällaisista tiedoista tai lausumista. Järjestäjät tai niiden hallituksen jäsenet, johtajat/toimihenkilöt, työntekijät tai lähipiiritahot tai muut tahot eivät vastaavasti hyväksy mitään lakiin, sopimukseen tai muuhun perustuvaa vastuuta mistään virheistä, laiminlyönneistä tai epätäsmällisyyksistä sellaisessa tiedossa tai lausunnoissa tai mistään tappiosta, kulusta tai vahingosta, joka on kärsitty tai syntynyt mistä tahansa aiheutuen suoraan tai välillisesti mistä tahansa tämän tiedotteen tai sen sisällön käytöstä tai muutoin tähän tiedotteeseen liittyen.

HUG#2016392