Kamuxin osakepohjainen kannustinjärjestelmä vuosille 2024–2026

Kamux Oyj, pörssitiedote, 1.3.2024 klo 8.30

Kamuxin osakepohjainen kannustinjärjestelmä vuosille 20242026

Uusi pitkän aikavälin kannustinjärjestelmä avainhenkilöille
Kamux Oyj:n hallitus on päättänyt hyväksyä uuden pitkän aikavälin kannustinjärjestelmän konsernin avainhenkilöille vuosille 2024–2026 (”järjestelmä”). Järjestelmän tavoitteena on kannustaa ja sitouttaa konsernin avainhenkilöitä toteuttamaan pitkäjänteisesti strategiaa ja kasvattamaan osakkeenomistajien tuottoa sekä yhtenäistää yhtiön osakkeenomistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon kasvattamiseksi.

Järjestelmä alkaa vuoden 2024 alusta ja se on jaettu kolmeen vuoden mittaiseen ansaintajaksoon. Järjestelmän mahdollisen palkkion maksu perustuu 2024 ansaintajakson osalta hallituksen asettaman yhtiön liikevoiton raja-arvon ylittämiseen sekä osakekohtaisen tuloksen (ESP) ja osakkeen kokonaistuottotavoitteen (TSR) kehitykseen ja tietyn ESG-tavoitemittarin ylittämiseen vuositasolla. Mahdollinen palkkio suoritetaan ensisijaisesti Kamuxin osakkeina tai rahana tai näiden yhdistelmänä kunkin ansaintajakson päättymisen jälkeisen huhtikuun loppuun mennessä suomalaisten ja saksalaisten avainhenkilöiden osalta, ja ruotsalaisille avainhenkilöille erillisen palkkion vahvistamisesta alkavan kahden vuoden odotusjakson päättymisen jälkeisen huhtikuun loppuun mennessä.

Hallitus on valinnut 38 avainhenkilöä, mukaan lukien toimitusjohtaja, osallistumaan järjestelmään. Hallitus voi järjestelmän ehtojen mukaisesti päättää ansaintajakson aikana uusien osallistujien ottamisesta mukaan järjestelmään. Jos osallistujan työ- tai toimisuhde päättyy ennen palkkion maksamista, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta.

Mikäli ansaintajakson 2024 ansaintakriteereille asetetut enimmäistavoitteet saavutetaan, järjestelmän nojalla suoritettavien palkkioiden kokonaismäärä on ansaintajakson 2024 osalta arviolta 2,5 milj. euroa (brutto), vastaten arviolta enintään noin 456 000 kappaletta Kamuxin osaketta, kun arvo lasketaan Kamuxin osakkeen tammikuun 2024 osakevaihdolla painotetun keskikurssin perusteella.

Suomalaisille ja saksalaisille osallistujille palkkiona annettuihin netto-osakkeisiin kohdistuu luovutusrajoitus sitouttamisjakson aikana. Sitouttamisjakso alkaa palkkion maksamisesta ja päättyy ensimmäisen ansaintajakson osalta viimeistään 30.4.2027. Konsernin johtoryhmän jäsenten on lisäksi omistettava puolet järjestelmän perusteella palkkiona saamistaan netto-osakkeista, kunnes hänen osakeomistuksensa yhtiössä yhteensä vastaa hänen vuosipalkkansa arvoa. Tämä osakemäärä on omistettava niin kauan kuin osallistujan jäsenyys konsernin johtoryhmässä jatkuu.

Muutokset Kamuxin toimitusjohtajan osakepohjaisessa palkitsemisessa
Kamux Oyj tiedotti 21.6.2023 konsernin toimitusjohtajana 1.6.2023 aloittaneen Tapio Pajuharjun pitkän aikavälin osakepohjaisen kannustinjärjestelmän hyväksymisestä vuosille 2023–2026. Hallitus on päättänyt, että edellä mainittu toimitusjohtajan pitkän aikavälin osakepohjainen kannustinjärjestelmä lakkautetaan 1.1.2024 alkaen ja että toimitusjohtaja Tapio Pajuharju osallistuu 1.1.2024 alkaen yllä kuvattuun yhtiön uuteen osakepohjaiseen kannustinjärjestelmään (”järjestelmä”). Hallitus on päättänyt toimitusjohtajalle hänen tehtäväänsä sidotusta kiinteästä enimmäispalkkiosta ansaintajaksolle 2024. Ansaintajaksolta 2024 maksettava enimmäispalkkio on enintään 123 000 osaketta. Enimmäispalkkio on ilmaistu osakkeiden bruttokappalemääränä ennen sovellettavien verojen vähentämistä. Kamuxin toimielinten palkitsemispolitiikan mukaisesti järjestelmän tavoitetason ansaintamahdollisuuden arvo on laskettu käyttämällä Kamuxin osakkeen hintaa ansaintajakson alkaessa.

Kamux Oyj

Toimitusjohtaja Tapio Pajuharju, puh. 050 577 4200

Kamux on nopeasti kasvanut käytettyihin autoihin sekä niihin liittyviin palveluihin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on perustamisensa jälkeen myynyt jo yli 500 000 käytettyä autoa, joista 62 922 autoa vuonna 2022. Kamuxin liikevaihto oli 968,7 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja yhtiön palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 883 henkilöä. Kamux Suomelle on myönnetty Avainlippu-tunnus osoituksena Suomessa tuotetusta ja Suomessa työllistävästä palvelusta. Kamux Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa www.kamux.com