Kamuxin viime vuoden katsotuin auto on metsämiehen unelma – tältä näyttää safariteemainen katseenvangitsija

Safarihenkinen Toyota Land Cruiser oli yksittäisistä autoista katsotuin Kamux.fi:n nettisivuilla vuonna 2019. Verkkosivujen vierailijoiden huomion eniten kiinnittävät autot ovat joko valtavirrasta poikkeavia ihailun kohteita tai myyviä automalleja, joita selataan ostotarkoituksessa.

”Land Cruiser on legendaarinen safariauto ja kyseessä oleva kappale on pintakuviointinsa ansiosta metsämiehen unelma. Automalli on todella suosittu puolustusvoimissa, ja sopii yhtä hyvin esimerkiksi metsästystä harrastavan autoksi. Takana on sähkövinssi narulla, edessä mekaaninen vinssi”, kertoo Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Autossa huomio kiinnittyy ennen kaikkea ainutlaatuiseen maalaustyöhön. Oikeanpuolimmaista takaovea koristaa karjuva leijona, jonka lauman jäsenet saalistavat puhveleita salamoiden räiskyessä ja pahaenteisen tornadon kerätessä kierroksia. Konepellissä korostuu savannin heinikko, ja katolla lymyilee saalistajkäärme. Sama teema jatkuu auton vasemmalla sivustalla, jossa kirahvit kirmaavat pakoon leijonilta. Takavalojen yläpuolella lymyilee ärhäkkään oloinen tiikeri.

”Myymissämme autoissa vahvoja maalikuvioita on harvoin. Kun tällainen helmi tuli nähtäväksi, se keräsi katseita erityisen paljon. Katsotuimmat automme ovat lähes aina joko jollain tapaa erottuvia yksilöitä, joita moni ihailee vailla varsinaista ostotarkoitusta, tai sitten myyvimpiä malleja, jotka myös menevät kaupaksi pikaisella aikataululla”, Iiskonmäki sanoo.

Myös harvinaiset bemarit kiinnostivat nettikansaa

Vuoden toiseksi katsotuin auto on BMW 316, tummanharmaa porrasperähenkilöauto. Kolmanneksi eniten huomiota sai osakseen BMW ActiveHybrid 3. Se on laitettu myyntiin BMW 335-mallisena, koska ActiveHybrideitä on Suomessa niin vähän, ettei niitä välttämättä osata etsiä.

”Ajossa olevia 316-malleja liikkuu markkinoilla enää hyvin vähän, eli auton harvinaisuus nostaa sen nostalgia-arvoa merkittävästi. Harrastajat tykkäävät entisöidä niitä ja rakentaa toimivia menopelejä muutaman eri auton osista. ActiveHybrid 3 taas on hyvin pitkälti sama auto kuin 335, mutta hybridiominaisuuksin. Sähkömoottori, ajoakku ja jarrutusenergian talteenotto alentavat hiilidioksidipäästöjä ja sitä kautta myös autosta maksettavaa vuotuista autoveroa”, Iiskonmäki kertoo.

Samat merkit vetävät klikkejä kuukaudesta toiseen

Listaus katsotuimmista automerkeistä on Kamux.fi:ssä pysynyt lähes kiveen hakattuna läpi vuoden. Esimerkiksi joulukuussa top 10:n järjestys oli tismalleen sama kuin koko vuoden vertailussa. Mercedes-Benz on tukevasti suomalaisten kiinnostuksen kohde numero yksi, ja sen jälkeen eniten katseita keräävät BMW ja Audi.  Samaa voi sanoa katsotuimmista automalleista, joissa Mersun C- ja E-sarja pitävät kärkeä niin loppuvuoden kuin koko vuoden tilastoinnissa. Myös Audi A4 ja A6 sekä Volkswagen Passat ja Golf ovat visusti kärkikymmenikössä kuukaudesta riippumatta.

Korimalleista farmari oli Kamux.fi:n korimalleista ylivoimaisesti katsotuin, sillä se keräsi noin kolme kertaa enemmän klikkejä kuin seuraavaksi suosituin, eli maasturi. Kolmanneksi eniten korimalleista kiinnosti porrasperä.

KAMUX.FI KATSOTUIMMAT

Yksittäiset autot

Koko vuonna 2019

1. Toyota Land Cruiser

2. BMW 316

3. BMW ActiveHybrid 3

4. BMW M5

5. Mercedes-Benz GL

6. BMW 645

7. Chevrolet Camaro

8. Ford Focus

9. Audi A6

10. BMW 418

Joulukuussa 2019

1. Audi A6 (koko vuoden 9. katsotuin)

2. Mercedes-Benz E

3. BMW X6 X6M

4. Toyota Celica 1.8

5. Mercedes-Benz C 220

6. BMW 550

7. Nissan Navara

8. BMW 418 (koko vuoden 10. katsotuin)

9. Chevrolet Avalanche 5,3 V8 1500

8. BMW 520

9. Volvo V70

10.Volvo XC60

Automerkit (sama järjestys koko vuonna ja joulukuussa)

1. Mercedes-Benz

2. BMW

3. Audi

4. Volvo

5. Volkswagen

6. Toyota

7. Ford

8. Skoda

9. Nissan

10. Opel

Tommi Iiskonmäki, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, 040 5801 498

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä yhteensä 71 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 240 000 käytettyä autoa, joista 46 596 autoa vuonna 2018. Kamuxin liikevaihto nousi 527,8 miljoonaan euroon vuonna 2018. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 472 henkilöä vuonna 2018. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Avainsanat: