Käytettyjen autojen myynnissä selkeä uusi trendi – chat-ostajien määrä kasvanut räjähdysmäisesti

Autoja ostetaan yhä useammin etänä chatin välityksellä, kertoo käytettyjen autojen jälleenmyyjä Kamuxin data. Chat-palvelu -kauppoja tehtiin viime vuonna noin 1 000 kappaletta. Chat-keskustelujen määrä kasvaa nopeasti.

Monelle auton ostamisesta tulee mieleen kävely ympäri autokauppaa ja useiden erilaisten vaihtoehtojen hypistely. Suomen suurimman käytettyjen autojen jälleenmyyjän Kamuxin tilastoista käy kuitenkin ilmi, että yhä useampi on valmis ostamaan autonsa etänä.

Kamuxin chat-palvelun kautta asiointi on vuodessa yli tuplaantunut

”Kauppoja chatin välityksellä teimme viime vuonna noin 1 000 kappaletta. Vuoden aikana chat-keskustelujen määrä on tuplaantunut. Tällä hetkellä puhumme noin 20 000 keskustelusta vuositasolla. Kyllä se kertoo asiointitavan muutoksesta selvää kieltä”, Kamuxin chat-ryhmän vetäjä Aku Korpela kertoo.

Vuorotyötä tekevät, kiireiset ja nuoret tykkäävät chatista

Kamuxilla on tällä hetkellä yli 40 myyjää neuvomassa nettisivulla käyviä asiakkaita. Korpela näkee kysynnän kasvavan etenkin vuorotyötä tekevien ja kiireisten ihmisten keskuudessa. Kaikille myymälöiden aukioloajat eivät ole optimaalisia. Varsin tyypillinen yhteydenotto on sellainen, jossa ollaan kiinnostuneita autosta, joka sijaitsee eri paikkakunnalla, missä asiakas.

”Nykyään ihmisillä on usein netistä jo katsottu se auto, joka kiinnostaa. Siitä on kuitenkin yhä edelleen kysymyksiä ja tässä vaiheessa chat-palvelu astuu mukaan kuvaan. Asiakas saa heti vastauksia kysymyksiinsä. Keskustelussa pohjaamme kuntoarvioon, mutta tarvittaessa saamme nopeasti lisää tietoa autosta myyjäverkostomme kautta. Autosta saa siis kattavan ja luotettavan käsityksen, vaikka se sijaitsisi toisella puolella Suomea. Monet haluavatkin keskustelun jälkeen autosta suoraan tarjouksen sähköpostiin”, Kamuxin Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki toteaa.

Ammattimyyjiä ja ihmisiä - ei robotteja

Korpelan mukaan yksi tärkeä osa chat-kaupan menestystä on se, että siellä palvelevat ihmiset robottien sijaan.

”Jos käyttäisimme chat-botteja, minun mielestäni koko hommaa ei kannattaisi tehdä. Vaikka kauppa tapahtuu verkosta, niin kyse on ihmisten välisestä kanssakäymisestä. Botti ei voi tehdä tarjousta asiakkaalle, sillä kyse on neuvottelusta ja vuorovaikutuksesta. Usein kauppaan liittyy vaihtoauton arviointi ja hinnoittelu. Meillä pitää olla asiantunteva myyjä keskustelukumppanina, joka voi tehdä tarjouksen saman tien.

”Myyjämme ovat erittäin innostuneita chat-myynnistä. Se näkyy myös tuloksissa, sillä parhaimmat myyjät tekevät 150 kauppaa chatin kautta vuodessa”, Iiskonmäki kertoo.

Chatista auton ostavat voivat valita joko auton tilaamisen myymälään tai kotiin. Myymälään tilattaessa asiakas sitoutuu 200 euron varausmaksuun. Kotiin tilatessa taas noudatetaan etämyynnin lainsäädäntöä eli autolla on 14 vuorokauden palautusoikeus.

”Tänä päivänä chatin kautta ostaminen on helppoa ja riskitöntä ja haluamme omalta osaltamme tehdä sen mahdollisimman helpoksi”, Korpela toteaa.

Tommi Iiskonmäki, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, 040 580 1498

Aku Korpela, chat-myyjä, Kamux Suomi, 040 718 5051

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 72 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 250 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.