Koronapandemia toi Kamuxin ja Pupun yhteen – salaatit kotiin käytetyn auton kyydissä

Suomen suurin käytettyjen autojen jälleenmyyjä Kamux ja laadukkaisiin salaattiannoksiin erikoistunut ravintola Pupu aloittavat koronapandemian synnyttämän idean pohjalta yhteistyön. Kamuxin tarjoamalla autolla kuljetetaan jatkossa Pupun ruokaa Helsingissä kaupunkilaisten hyvinvoinniksi.

Maailmaa parhaillaan järisyttävä koronaviruspandemia on iskenyt lujaa yrityksiin ja kuluttajiin. Kriiseissä syntyy myös uusia ideoita ja ratkaisuja. Sellainen on Kamuxin ja ravintola Pupun uusi yhteistyö, jossa Kamux tarjoaa ravintolalle ruokakuljetuksiin sopivat autot, jotta Pupu voi palvella kotiin eristäytyneitä kaupunkilaisia.

Yhteistyössä toimien molemmat yritykset mahdollistavat kotona olevia ihmisiä noudattamaan hallituksen antamia ohjeistuksia julkisella paikalla liikkumisen välttämisestä, mutta silti syömään terveellisesti kotioloissa.

Alkuperäinen idea lähti siitä, että virusta vastaan taistellessaan moni tekee työtä etänä eikä ole henkilöstöravintoloiden ulottuvilla. Ihmisillä ei ole välttämättä aikaa laittaa kotona lounasta etätyöpäivän aikana, mutta syödä kuitenkin pitää. Ja jos asiakkaat eivät pääse Pupuun, kun liikkumista kaupungilla toivotaan rajoitettavan, niin Pupu päätti mennä asiakkaiden luo. Kriisistä huolimatta on tärkeää, että ihmiset syövät terveellisesti. Hyvällä ravinnolla on merkittävä vaikutus omaan terveyteemme ja Pupu haluaa omalta osaltaan varmistaa, että tällaista ravintoa on mahdollista saada lähtemättä kaupungille sitä etsimään”, Pupun toimitusjohtaja ja perustajajäsen Simo Hurme linjaa.

”Kun Pupu otti yhteyttä ja kertoi ideastaan, Kamux näki mahdollisuuden olla tukemassa suomalaista yrittäjyyttä. Olosuhteet ovat poikkeuksellisen hankalat monelle yrittäjälle, ja ravintolat ovat yksi näistä. Halusimme tarttua tilaisuuteen ja ottaa vastuuta omaa liiketoimintaamme laajemmin”, toteaa Kamuxin CDO Mikki Inkeroinen.

Ensimmäinen auto lähtee liikkeelle maanantaina 6. huhtikuuta

Uusi Pupun ruoka-auto lähtee ajamaan maanantaista 6. huhtikuuta alkaen aluksi Helsingin kantakaupungissa. Auto ajaa kierrostaan noin kello 11-15 ja kello 16-21 pysähtyen tietyillä ennalta määritellyillä pysäkeillä, josta ruuan voi noutaa. Reittiä laajennetaan ja autoja tulee lisää sitä mukaan, kun kysyntä kasvaa. Annokset tilataan Pupun verkkosivuilta, jotka avautuvat perjantaina 3. huhtikuuta. Salaattien lisäksi tarjolla on Bär Barin raikkaat välipalat ja smoothiet.

Tällä mallilla pyritään saamaan ravintolaruokaa mahdollisimman tehokkaasti kortteleihin siten, että hallituksenkin antamat ohjeet eristäytymisestä toteutuisi. Olemme kuitenkin pieni toimija, eikä meillä ole varaa vuokrata autoja tällaiseen. Meille oli mahtavaa, kuinka Kamux sanoi heti, että tämä kuulostaa hyvältä. Tilanne on käsittämättömän vaikea lähes kaikille yrityksille ja todella haastava erityisesti ravintola-alalle. Sen sijaan että jäisi tuleen makaamaan, pitää kuitenkin tehdä asioita. Toivotaan, että tässä tilanteessa kuluttajat ottaisivat omakseen uusia malleja syömiseen”, Hurme pohtii.

Molemmat yritykset uskovat, että kriisitilannetta on mahdollista helpottaa keksimällä yhteistyön tapoja, joita ei aiemmin ole tultu ajatelleeksi. Nyt jos koskaan on oikea hetki olla luova ja ajatella toimialarajojen ulkopuolella.

Moni yritys on vaikeuksissa koronapandemiaan liittyvien rajoitteiden takia ja yritykset ja ihmisten työpaikat ovat vaarassa. Tässä oli hyvä kohta tarttua tilaisuuteen ja auttaa edes yhtä yritystä - ja samalla useaa etätyötä tällä hetkellä tekevää syömään hyvin ja terveellisesti, jotta jaksavat pitää talouden ja yhteiskunnan rattaita pyörimässä”, Inkeroinen toteaa.

Kamux ja Pupu tekevät yhteistyötä ainakin niin kauan, kun koronapandemiaan liittyvät rajoitukset ovat voimassa.

Yhdessä tekeminen laajentaa mahdollisuuksia

Kamux ja Pupu haluavat myös omalla esimerkillään todistaa, että vakavaan tilanteeseen voidaan löytää uusia mahdollisuuksia keksimällä yhteistyössä innovatiivisia ratkaisuja.

Tällaisella hetkellä pitää ajatella luovasti ja tukeutua toisiimme. Me suomalaiset olemme kekseliästä kansaa ja tekemällä yhteistyötä perinteisten rajojen yli voimme kääntää tilannetta piirun verran paremmaksi”, Inkeroinen toteaa.

Mikki Inkeroinen, CDO, Kamux, puh. 0400 432 198

Simo Hurme, CEO & Co-Founder, Pupu / Saladwerk Oy, 050 3299 731

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 72 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 250 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.