Mitkä ovat suomalaisten TOP-3 auton lisävarusteet?

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen mukaan auton hankintapäätökseen vaikuttavat TOP-3 lisävarusteet autossa ovat ilmastointi, vakionopeudensäädin ja vetokoukku. Tärkeysjärjestys heijastelee vahvasti Suomen olosuhteita ja suomalaista elämäntapaa.

Kamuxin teettämässä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksessa ylivoimaisesti tärkein auton hankintaan vaikuttava varuste oli ilmastointi. Jopa 89 prosenttia vastaajista nosti sen keskeiseksi hankintaan vaikuttavaksi kriteeriksi.

”Suomen neljä vuodenaikaa ja erilaiset sääolosuhteet selittävät ilmastoinnin merkitystä autoilijoille. Ilmastointihan ei vain jäähdytä, vaan puhdistaa ja kuivattaa auton sisäilmaa. Ilmastointi siis tekee ajokokemuksen miellyttävämmäksi niin kesähelteillä, syyssateilla kuin talven pakkashuurussakin”, kertoo Kamuxin Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Vakionopeudensäädin on oiva apu pitkillä, suorilla ajomatkoilla. Sen avulla on helppo noudattaa nopeusrajoituksia ja saada turhan raskas kaasujalka aisoihin. Liekö suosion taustalla teitä nykyään taajaan reunustavat peltipoliisit. 61 prosenttia vastaajista nosti vakionopeudensäätimen autohankintaan vaikuttavaksi lisävarusteeksi.

Vetokoukku koukuttaa suomalaisia

Vastaajista 43 prosenttia mainitsi vetokoukun auton hankintapäätökseen vaikuttavaksi lisävarusteeksi.

Vetokoukun merkitys suomalaisille ei yllättänyt, sillä sen merkityksestä meillä on paljon kokemuspohjaista tietoa. Omakotitalo on Suomessa tyypillinen asumismuoto ja suomalaiset ovat myös mökkikansaa, mikä tarkoittaa usein tarvetta peräkärrylle ja erilaisille kuljetuksille, esimerkiksi jätehuoltokeskuksiin. Vetoautoille ja sen myötä vetokoukuille on paljon kysyntää. Jälkeenpäin asennettuna vetokoukun hinnaksi voi tulla 600-800 euroa riippuen vähän autosta ja siitä, onko kyseessä kiinteä vai irrotettava vetokoukku. Jos siis vetotarpeita on, niin kannattaa tutkailla tarkkaan auton varustelutasoa”, vinkkaa Iiskonmäki.

Kattoluukku, kaistavahti ja lämmitettävä ohjauspyörä olivat pahnan pohjimmaisia auton hankintaan vaikuttavissa tekijöissä.

Kuinka tärkeiksi koet seuraavat lisävarusteet, kun ajattelet seuraavaa autohankintaasi?

Ilmastointi 89 %
Vakionopeudensäädin 61 %
Vetokoukku 43 %
Automaattivaihteisto 41 %
Lämmitettävä tuulilasi 41 %
Ajonvakautusjärjestelmä 36 %
Peruutuskamera 29 %
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (esim. Webasto) 27 %
Navigointijärjestelmä 26 %
Pysäköintitutka 24 %
Kuolleen kulman varoitin 16 %
Sähkösäätöiset istuimet 15 %
Tietty väri (metalli) 11 %
Automaattinen hätäjarrutus kaupunkinopeuksissa 10 %
Avaimeton järjestelmä 8 %
Sähköinen takaluukku 8 %
Lämmitettävä ohjauspyörä 6 %
Kaistavahti 6 %
Kattoluukku / Panoramakatto 4 %

Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 28.1.-2.2.2020 Kamuxin toimeksiannosta. Online-tutkimukseen M3 Paneelissa vastasi 1 000 ajokortinomistajaa, jotka ovat iältään 1870-vuotiaita. Otos on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Kamux Suomi Oy, maajohtaja Tommi Iiskonmäki, puh. 040 580 1498

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 74 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 250 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.