Nyt saatiin vastaus ikuisuuskysymykseen: tämä on suomalaisten lempiväri autolle – mieltymykset muuttuvat viidenkympin jälkeen

Suomalaisten lempiväri autolle on musta, kertoo yli tuhat vastaajaa kerännyt Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2022 -tutkimus. Tätä mieltä on 30 prosenttia vastaajista, kun taas toiseksi suosituin väri, eli punainen, jää äänisaaliiltaan puoleen tästä. Kamuxin Suomen maajohtaja Jani Koivu muistuttaa, että ulkoväri voi vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon.

Mustan ja punaisen jälkeen seuraavaksi suosituimmat värit autolle ovat järjestyksessä harmaa (12 %), sininen (12 %), hopea (9 %) ja valkoinen (9 %). Erityisen mielenkiintoista on mustan ja punaisen suosion vaihtelu eri ikäryhmissä. Nuorimpien kuskien keskuudessa musta (46 %) vie selkeän voiton punaisesta (9 %), mutta mitä vanhempi vastaaja, sitä enemmän punainen puhuttelee. 55–64-vuotiaat vastaajat jo arvottavat punaisen mustaa viehättävämmäksi, ja ero punaisen eduksi vain kasvaa tätä vanhemmassa vastaajaryhmässä. 65–70-vuotiaat itse asiassa pitävät hopean väristäkin enemmän kuin mustasta.

”Tutkimuksen mukaan vain 12 prosenttia vastaajista pitää auton väriä erittäin tärkeänä ostopäätökseen vaikuttavana asiana, mikä jättää sen 25 annetun vaihtoehdon joukossa lähelle häntäpäätä. Oman kokemukseni mukaan asia ei todellisuudessa ole näin yksioikoinen. Ostotilanteessa huomaa, että ostajalle on paljonkin väliä sillä, miellyttääkö auto silmää vai ei. Sanoisin, että kyse on tilastoharhasta: vastaajat uskovat ja luottavat siihen, että heidän ostokriteerinsä perustuvat ensisijaisesti järkiajatteluun, mutta liikkeeseen tullessa tunne kipuaa järjen rinnalle ja katse kiinnittyy omaa silmää miellyttäviin autoihin”, sanoo Jani Koivu.

”Ja tämä on vain hyvä asia, sillä – halusimmepa sitä itsellemme myöntää tai emme – autoilukokemukseen suuresti vaikuttava tekijä on se, että voi olla ylpeä menopelistään ja tuntee sen omakseen. Monelle tämä on tärkeämpi ostokriteeri kuin puhtaat järkisyyt. Käytännönläheinen ostaja saattaa ottaa huomioon värin vaikutuksen jälleenmyyntiarvoon ja ylläpitoon: punainen haalistuu, kun taas musta ja valkoinen näyttävät helposti likaiselta. Mutta elämä ilman tunnetta on usein harmaata”, Koivu naurahtaa.

Tumma värisävy selkeästi suositumpi kuin vaalea

Vastaajilta kysyttiin jatkokysymyksenä, pitävätkö he valitsemastaan väristä enemmän tumman vai vaalean sävyisenä. Lähes kaksi kolmasosaa kertoo pitävänsä tummansävyisestä väristä, alle kolmasosa vaaleasta ja noin kymmenys ei osaa nimetä kantaansa. Iäkkäämmät vastaajat erottuvat joukosta tässäkin, sillä yli 54-vuotiaat ovat vaalean kannalla selkeästi useammin kuin muun ikäiset.

”Tutkimustulokset osoittavat, että vahvat värit vetoavat suomalaisiin. Autoliikkeissä valikoimaa on niin paljon, että jokaisesta väristä varmasti löytyy useampi varteenotettava vaihtoehto autoksi”, Koivu sanoo.

Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2022 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 13–17.1.2022. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1041 vastaajaa.

Heidi Purola, viestintäpäällikkö, puh. 040 482 4336

Kamux on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 400 000 käytettyä autoa, joista 68 429 autoa vuonna 2021. Kamuxin liikevaihto nousi 937,4 miljoonaan euroon vuonna 2021. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 848 henkilöä vuonna 2021. Kamux Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.