Oletko ostamassa alle 5 000 euron auton? – näissä asioissa kannattaa olla tarkkana

Kriittisimmät asiat, joita pitää ottaa huomioon käytettyä autoa ostaessa, vaihtelevat auton hintaluokan mukaan. Jos olet ostamassa alle 5 000 euron autoa, erityishuomio kannattaa kiinnittää auton käyttöikään vaikuttaviin seikkoihin, ei niinkään sen ulkonäköön.

”Teknisen puolen pitäisi olla ykkösasia huomioitavana kuluttajalle, joka etsii autoa alle 5 000 euron budjetilla. Kulutusosien, kuten renkaiden ja jakopäiden, tulee olla hyvässä kunnossa. Kannattaa myös huomioida, miten pitkä aika seuraavaan katsastukseen on ja tarkastaa, ettei autosta löydy ruostetta”, Kamuxin myymälävastaava Harri Ijäs listaa.

Lisäksi kannattaa muistaa, että auton joutsenlaulu alkaa usein moottoriin ja voimansiirtoon tulevista kalliista vioista. Vikoja voidaan ennaltaehkäistä huoltamalla autoa huolto-ohjelman mukaisesti huoltoliikkeessä.

”Jos autoon tulee vikaa, se tulee korjata saman tien, jottei vian aiheuttaja riko mitään muuta. Myös merkin valinnalla voi laskea todennäköisyyksiä merkittävien vikojen ilmenemiselle: esimerkiksi Mercedes-Benz, Volvo ja BMW ovat tunnettuja luotettavuudestaan ja siitä, että ne kestävät paljon ajokilometrejä. Dieselit ylipäätään kestävät enemmän käyttöä kuin bensiinimoottorit.”

Ulkonäkö kriteeriksi vasta 5 000 eurosta ylöspäin

Ijäksen mukaan pelisäännöt autolle asetettaville kriteereille muuttuvat, mitä arvokkaampaa autoa kuluttaja etsii.

”5 000–10 000 euron luokassa voi edellisten lisäksi jo asettaa autolle näyttävyyteen liittyviä kriteereitä. Autolla alkaa olla sen verran arvoa, että kosmeettiset seikat vaikuttavat hintaankin jo merkittävästi. Neuvoisin tämän hintaisen auton ostajia tarkastamaan ennen kaikkea korin, sisustan ja tuulilasien yleisen kunnon.”

”Tässä hintaluokassa saa monenlaisia autoja monenlaisilla moottoreilla, joten kannattaa miettiä, mikä moottori, korimalli ja automalli palvelee eniten ja pisimpään omaa tarvetta. Myös tasainen ja luotettava huoltohistoria alkaa olla isosti vaikuttava tekijä tässä luokassa.”

Pikkuautoja ei kannata unohtaa

Ijäksen mukaan kaikista helpoimmalla selviää kertomalla myyjälle omat tarpeensa autolle ja käytettävissään olevan budjetin.

”Meillä automyyjillä on aito halu auttaa asiakasta löytämään se oikea auto, ja kun myyjällä on tiedossaan asiakkaan kriteerit ja ehkä muutama tämän katsoma esimerkkivaihtoehto, niin sopivan auton löytäminen on helpompaa. Kannattaa aina tutkia muutamaa eri vaihtoehtoa, myös sellaisia, jotka eivät ensimmäisenä tule mieleen. Autot ovat kaikki yksilöitä, mikä korostuu edullisessa hintaluokassa, jos ikää ja kilometrejä on jo kertynyt.”

”Edullisessa hintaluokassa on myös saatavilla uudempia mutta vähän ajettuja pikkuautoja, joissa saattaa olla tehdastakuutkin voimassa, esimerkkinä Kian eri mallit. Jos tämänkaltainen menopeli sopii omaan käyttötarkoitukseen, niin kannattaa ehdottomasti ottaa nämä autot huomioon.”

FAKTA: Yleisimmät virheet ostaessa edullisemman hintaluokan autoa

1. Auton ostaja miettii varusteita ja mukavuutta halvemman luokan autoissa, jolloin tulee vastaan hinta tai se, että hyvin varusteltu mukava auto onkin todella vanha ja paljon ajettu.

2. Ostaja miettii kosmeettisia seikkoja muutaman tuhannen euron autossa, vaikka se olisi suunniteltu lähinnä vain ostosten kuljettamiseen. Edullisemman luokan autossa tulee miettiä auton jäljellä olevaa käyttöikää sekä sitä, vastaako se omia autotarpeita.

3. Ostaja kiinnittää huomionsa mahdollisimman uuteen tai uudella tekniikalla varustettuun autoon, kun samalla rahalla olisi tarjolla hieman vanhempi mutta vähemmän ajettu perusauto, joka palvelisi tarpeita huomattavasti paremmin.

Harri Ijäs, myymälävastaava, Kamux Suomi Oy, +358 40 180 4505

Lisätietoja Kamuxista ja Kamuxin toiminnasta: Satu Otala, Viestintäjohtaja, +358 400 629 337.

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä yhteensä 72 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 240 000 käytettyä autoa, joista 46 596 autoa vuonna 2018. Kamuxin liikevaihto nousi 527,8 miljoonaan euroon vuonna 2018. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 472 henkilöä vuonna 2018. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.