Perheauton pitää taipua moneen – muista autokaupoilla ainakin nämä

Autokaupoilla lapsiperheet ja lemmikinomistajat tietävät usein melko tarkkaan, mitä autolta haluavat. Auton on sovelluttava monenlaisiin arjen kiireisiin: työmatkoihin, ostosreissuihin ja lasten harrastuskuljetuksiin. Tilaa on oltava turvaistuimille, kuljetushäkeille ja harrastusvälineille.

”Autoilijan omat harrastukset näkyvät myös autotoiveissa. Golfaajalle on tärkeää, että tavaratilaan mahtuu golfbägi, hiihtäjä taas arvostaa takanpenkkien välistä avautuvaa niin kutsuttua suksiluukkua. Esimerkiksi hevosurheilua tai veneilyä harrastava voi puolestaan tarvita auton, jolla on mahdollista vetää suurta kuormaa”, havainnoi Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu.

Etenkin kesälomasesonkina kysytään autoja, joissa on ilmastointi, vetokoukku ja suuri tavaratila.

”Vetokoukun tarve korostuu kesäisin, kun veneily ja asuntovaunu sitä vaativat. Koronan aikaan asuntovaunuilun ja -autoilun suosio kasvoi,  ja varsinkin lapsiperheissä suosio on säilynyt”, Koivu sanoo.

Lapsiperheessä auton ensisijaiset kriteerit ovat yleensä turvallisuus, tilavuus ja käytännöllisyys. Autossa on oltava tarpeeksi istumapaikkoja ja tilaa tavaroille sekä kiinnitysmahdollisuus turvaistuimille. Pienten lasten vanhemmat arvostavat erityisesti sitä, että aikuinen mahtuu mukavasti kiinnittämään takapenkillä istuvien turvavyöt. Takapenkin tilavuuteen onkin syytä kiinnittää huomiota – kuinka monta turvaistuinta takapenkille pitää mahtua, entä onko takapenkillä oltava tilaa myös aikuisille?

Monessa perheautossa matkustaa säännöllisesti myös lemmikkejä.

”Autokaupoilla näkee, miten vastuullisesti lemmikinomistajat suhtautuvat eläimen matkustushyvinvointiin. Isokokoisten lemmikkien kuljettamiseen moni valitsee farmarimallisen auton, jonka tavaratilassa eläin mahtuu matkustamaan mukavasti ja turvallisesti”, Jani Koivu kertoo.

Tavaratilaan voidaan asentaa kuljetushäkki, tai vaihtoehtoisesti tavaratilan ja matkustamon väliin viritetään verkko. Verkkoja on saatavilla myös taka- ja etupenkin väliin. Koira voi matkustaa myös takapenkillä turvavyöhön kiinnitettävissä turvavaljaissa.

Umpinaisessa tavaratilassa eläintä ei saa kuljettaa, joten esimerkiksi sedan-malliset soveltuvat usein huonosti koiraperheisiin, vaikka ovatkin muuten toimivia perheautoja tilavan tavaratilan ansiosta.

Älä unohda lisävarusteita

Erilaiset arkea helpottavat ja turvallisuutta lisäävät lisävarusteet alkavat yleistyä autoissa. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti tekevät perheen pidemmistä autoreissuista kuljettajalle hieman kevyempiä, peruutustutka ja pysäköintiavustin taas vähentävät stressiä esimerkiksi ahtaassa parkkihallissa. Avaimeton käynnistys- ja lukitusjärjestelmä sekä sähköinen takaluukku helpottavat kauppareissuja, kun avaimia ei tarvitse kaivaa taskunpohjalta ollenkaan.

Auton tehokas viilennys- ja lämmitysjärjestelmä on erityisen tärkeä etenkin silloin, kun kyydissä on pieniä lapsia ja lemmikkejä.

”Auton sopiva lämpötila on tärkeää sekä mukavuuden että turvallisuuden kannalta. Auton toimiva ilmastointi kesällä ja tasainen lämmitys talvella palvelevat niin ihmisiä kuin eläimiä”, Jani Koivu toteaa.

Tummennetut ikkunat takapenkillä ja tavaratilassa vähentävät hiukan auringon lämmittävää vaikutusta ajon aikana. On kuitenkin tärkeää huomioida, että tummennetut ikkunat eivät estä sisälämpötilan nousua auton seisoessa paikallaan. Uudemmissa autoissa yleistyvät pysäköinti-ilmastointi ja -lämmitin sen sijaan pitävät auton lämpötilan lemmikeille ja muille matkustajille mukavana esimerkiksi kauppareissun ajan.

Muistilista perheauton ostajalle:

• Kuinka paljon autoon täytyy mahtua ihmisiä, harrastusvälineitä ja ostoksia? Pitääkö autolla voida tehdä pitkiä lomareissuja? Kun kaikille on tarpeeksi tilaa, matkustaminen on mukavaa ja ennen kaikkea turvallista.
  • Mahtuvatko myös lemmikit matkustamaan turvallisesti? Muista, että eläintä ei saa kuljettaa umpinaisessa tavaratilassa eikä irrallaan matkustamossa.
  • Onhan autossa ISOFIX-valmius turvaistuimen kiinnittämistä varten?
  • Jos autossa ei ole kattotelineitä tai vetokoukkua, saako ne tarvittaessa asennettua?
  • Pysäköintilämmitin ja -ilmastointi lisäävät mukavuutta ja helpottavat arkea kovalla pakkasella ja kesäkuumalla.
  • Kysy myyjältä muista arkea helpottavista lisävarusteista – joskus ne voidaan asentaa autoon myös jälkikäteen.

Lisätietoja: Emilia Lehtonen, viestintäasiantuntija, emilia.lehtonen@kamux.fi

Kamux on nopeasti kasvanut käytettyihin autoihin sekä niihin liittyviin palveluihin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 74 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on perustamisensa jälkeen myynyt jo yli 500 000 käytettyä autoa, joista 68 257 autoa vuonna 2023. Kamuxin liikevaihto oli 1 002 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja yhtiön palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 885 henkilöä. Kamux Suomelle on myönnetty Avainlippu-tunnus osoituksena Suomessa tuotetusta ja Suomessa työllistävästä palvelusta. Kamux Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa www.kamux.com