Suomessa eletään nyt auton arvon kannalta kriittisiä kuukausia – automyyjä neuvoo mitä kannattaa tehdä, jotta arvo ei vahingossa pääse tippumaan jopa satoja euroja

Arjen kiireessä moni ei välttämättä huomaa, kuinka paljon likaa autoon kulkeutuu sisälle. Suomessa syksy ja kevät ovat aikaa, jolloin varsinkin lasten ja lemmikkien telmiessä auton sisusta saattaa nopeasti muuttua hyvinkin likaiseksi – mikä pahimmillaan uhkaa auton jälleenmyyntiarvoa. Ota talteen käytettyjen autojen jälleenmyyjän Kamuxin ammattilaisten parhaat vinkit auton sisätilojen puhdistamiseen ja suojaamiseen.

”Sotkuisimmat ajanjaksot Suomessa ovat kevät ja syksy, Etelä-Suomessa melkein koko talvi. Loskakeleillä mukana on myös hiekkaa, mikä aiheuttaa erityisesti sotkua ja tämä voi vaikuttaa auton arvoon alenevasti. Esimerkiksi kangaspenkit menevät helposti rujoon kuntoon, jos penkkejä ei siivota säännöllisesti, kun lika imeytyy penkin sisälle. Lian imeydyttyä syvälle kangaspenkkeihin niitä on hankalampi saada puhtaaksi, ja vaikka pinta puhdistuu, lika puskee esiin syvemmältä ajan kanssa”, Kamuxin myyntipäällikkö Ilari Kiviniemi sanoo.

”Kangaspenkin voi suojata vaikka viltillä tai lakanalla, jotka on helppo pestä säännöllisesti pesukoneella. Ne estävät esimerkiksi purkan tai karkin tahraamisen ja verhoiluun liimautumisen. Kangaspenkeille voi käyttää myös suojaavaa pinnoitetta, joka estää vaikeasti puhdistettavien nesteiden, kuten maidon ja sokeripitoisten juomien imeytymisen kankaaseen. Näin mahdollista bakteerikasvua, hometta tai hajuhaittoja ei pääse niin helposti syntymään”, myyntipäällikkö Eero Kantoluoto vinkkaa.

”Auton penkeissä materiaalina nahka on helppo pitää puhtaana, kun lika ei imeydy penkin sisään, vaan lähtee helposti pyyhkimällä pois. Nahkasisustassa lika tai kura voi kuitenkin vaurioittaa pintaa esimerkiksi aiheuttamalla pintanaarmuja nahkaan. Nahka saattaa myös alkaa kovettua ajan saatossa, jolloin se rupeaa kulumaan ja halkeilemaan. Nahan oman ph-arvon säilyttäminen on tärkeää, ja siksi olisi syytä käyttää laadukkaita nahanhoitoaineita, jotka eivät tuki nahan alkuperäisiä hengittäviä huokosia”, Kantoluoto muistuttaa.

”Autojen penkit ovat vähän kuin ihmisten vaatteet eli niitä kannattaa huoltaa säännöllisesti. Korjaaminen on varsin kallista, ja siksi hyvä huolto tulee halvemmaksi.”

Esteettisen haitan lisäksi pahimmillaan lika voi jumittua sisustukseen niin pahasti, että auton arvo laskee. Miten paljon auton sisustan kelvoton kunto sitten voi vaikuttaa auton arvoon? Kamuxin myyntipäälliköiden mukaan pahimmillaan jopa 200—500 euroa.

Ennakkovalmistautuminen pelastaa

Jotta vältytään ikäviltä seuraamuksilta, Kiviniemi ohjeistaa varautumaan sotkuihin hyvissä ajoin ennakolta.

”Auton sisustaa voi suojata ennen kurakauden alkua tai sen aikanakin vaihtamalla kangasmatot kumimattoihin. Yleensä syksyn tullessa auton ikkunat kannattaa myös pestä sisäpuolelta hyvin sekä vaihtaa sisäilmansuodatin. Likaisissa laseissa jää kylmällä ilmalla helposti ikävät likajäljet ikkunoihin ja raitisilmasuodattimen vaihto takaa, että lasit pysyvät kuivempana myös kurakaudella.”

Erityisesti lemmikinomistajien ja lapsiperheiden kannattaa harkita niin sanotusti lisävarustelua.

”Koiranomistajien kannattaa laittaa takakonttiin suojakaukalo, johon kaikki kura esimerkiksi koirien tassuista jää. Jos käyttää lemmikkien kuljetukseen tarkoitettuja häkkejä, siivottava alue pysyy pienempänä, eikä tarvitse pelätä kynsien tai pureman aiheuttamia jälkiä”, Kiviniemi sanoo.

Lemmikin omistajan on hyvä muistaa, että allergiset henkilöt saattavat saada oireita autossa, jossa lemmikkejä on kuljetettu. On hyvä muistaa siivota niin usein, ettei haju ehdi tarttua auton sisustaan.

”Lapsiperheiden autoissa ajoneuvoa voi suojata erilaisilla penkinpäällisillä, ja paras vaihtoehto takana istuvan lapsen potkimien kurajälkien estämiseksi on niskatuen läpi laitettava istuinsuoja, niin sanottu potkusuoja, joka suojaa etupenkin takaosaa. Näissä on usein taskuja, joihin saa kätevästi mukaan myös pientä evästä, vaikkapa pillimehuja tai leluja”, Eero Kantoluoto vinkkaa.

Näin puhdistat likaisen sisustan

Kaikkea likaa on kuitenkin mahdotonta estää tulemasta sisään. Siksi on tärkeää tietää toimenpiteet, joilla tilannetta voi helpottaa.

”Auton sisustaa kannattaa puhdistaa ensimmäisenä imuroimalla sisusta hyvin, ja sen jälkeen käsitellä sisusta märkäpesurilla. Nahkapenkkien puhdistukseen käy imurointi sekä pyyhintä märällä rätillä. Nahanhoitoaine auttaa penkkejä kestämään kulutusta paremmin eikä lika tartu suojauksen ansiosta helposti,” Kiviniemi toteaa.

”Oikein kuraiseksi päässeet sisustat on syytä käyttää ammattilaisen kunnollisessa verhoilupesussa, jossa verhoiluun pesiytyneet bakteerit saadaan hävitettyä. Siisteyttä ylläpitävää puhdistusta on kuitenkin helppo tehdä omatoimisesti”, Kantoluoto jatkaa.

Auton sisustan siivoamiseen kannattaa ottaa tietty rytmi.

”Sisusta olisi hyvä puhdistaa kesä- ja talvirenkaiden vaihtojen yhteydessä sekä näiden kausien puolessa välissä, eli ainakin noin neljä kertaa vuodessa.  Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on myös hyvä vaihtaa kangasmatot ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä kumimatot. Siivous renkaanvaihtojen yhteydessä on hyvä tehdä, kun tulee tehtyä mattojen vaihto samalla, mutta auto on hyvä siistiä ainakin sen neljä kertaa vuodessa, ettei lika pääse pinttymään tai imeytymään pintoihin.”

”Epäsiististä autosta tulee helposti sellainen olo, ettei autoa ole pidetty ja huollettu muutenkaan asianmukaisesti, ja tällöin auton jälleenmyynti saattaa olla hankalampaa” Kantoluoto muistuttaa.

Ilari Kiviniemi, myyntipäällikkö, Kamux Suomi, Hämeenlinna, 050 304 4999

Eero Kantoluoto, myyntipäällikkö, Kamux Suomi, Mäntsälä, 040 504 0610

www.kamux.fi

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen noin 300 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.