Suurtutkimus: Suomalaisille yhä tärkeämpää tarttua itse rattiin – etenkin nuoret karsastavat pelkääjän paikkaa

Nuorten suomalaiskuljettajien keskuudessa on valloillaan mielenkiintoinen asennemuutos, kertoo Kamuxin tuore Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus. Pandemiavuonna yhä useampi 18–24-vuotias koki, että haluaa itse toimia oman autonsa kuljettajana sen sijaan, että antaisi rattivastuun toiselle.

Suomalaiset haluavat yhä harvemmin vain olla omassa autossaan kyydittävinä, kun toinen ajaa. Asia käy ilmi tarkasteltaessa vastauksia vuosien 2020 ja 2021 Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksista, jotka Kamux on teettänyt tutkimusyritys Bilendillä yli tuhannelle vastaajalle. Erityisesti hanakkuus rattiin on kasvanut nuorten kuljettajien keskuudessa. Tuoreimmassa tutkimuksessa jo 63 prosenttia 18–24-vuotiaista vastasi omivansa ajovastuun, mikä on peräti kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisvuonna. Kasvua on myös 25–34-vuotiaiden piirissä: edellisessä tutkimuksessa tasan puolet heistä ilmoitti ratin omakseen, uusimmassa tutkimuksessa jo 57 prosenttia.

Kaikista vastaajista 56 prosenttia ilmoitti yli vuosi sitten teetetyssä tutkimuksessa haluavansa ajaa omaa autoaan aina itse, ja vuodessa osuus on noussut kolmella prosenttiyksiköllä.

”Koronapandemia on lisännyt halua omistaa auto Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen mukaan, ja sitä taustaa vasten on varsin luonnollista, että myös auton kuljettajana oleminen on korostunut. Elämme tällä hetkellä maailmassa, jossa on paljon rajoituksia, ja oma auto omassa hallinnassa tarjoaa varmasti toivottua vapautta ja itsenäisyyttä”, Kamuxin aluepäällikkö Janne Ihonen pohtii.

Myös robottiauto viehättää nuorimpia

Robottiauton kyytiin haikailevien osuus kaikista vastaajista on hieman laskenut edellisvuodesta, mutta nuorimmassa vastaajaryhmässä se on kuusinkertaistunut vuodessa yhdestä prosentista kuuteen. Sitä vanhemmissa vastaajaryhmissä into nousta autonomisesti ajavan auton kyytiin on sitä vastoin laskenut.

”Uutuudet ja uusi tekniikka kiinnostavat tyypillisesti nuorimpia ikäluokkia. Tottumukset eivät myöskään ole samalla tavalla juurtuneita tuoreisiin kuljettajiin kuin pidempään autoilleille. Robottiautojen osalta nähdään oikeasti vasta tulevaisuudessa, millaiseksi niiden rooli muodostuu. Ehkä vanhemmat autoilijat ajattelevatkin, että se ei ehdi olla vielä heidän ikäpolvensa juttu”, Ihonen sanoo.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 1870-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Janne Ihonen, aluepäällikkö, Kamux Suomi Oy, 050 380 3450

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 300 000 käytettyä autoa, joista 60 657 autoa vuonna 2020. Kamuxin liikevaihto nousi 724,1 miljoonaan euroon vuonna 2020. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 713 henkilöä vuonna 2020. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.