Tavallisen ihmisen ekoteko on omien mahdollisuuksien mukainen tuoreempi auto

Tavallinen suomalainen voi vaikuttaa autoilunsa päästöihin autovalinnallaan. Vähäpäästöisemmän auton hankinta ei tarkoita oman budjetin ylittävää uuden auton hankintaa tai sähköautoa. Tavallisen ihmisen ekoteko on vaihtaa tuoreempaan käytettyyn autoon oman talouden sallimissa rajoissa.

Suomalaisen autokannan keski-ikä on noin 12 vuotta. Se tarkoittaa, että maanteillämme liikkuu paljon muutaman tuhannen euron arvoisia vanhoja autoja, joiden vanha tekniikka näkyy päästöluvuissa ja tilastoissa. Traficomin tilastojen mukaan viime vuonna liikennekäytössä olleiden henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat 157,6 g/km.

Vähän tuoreempi, paljon ekologisempi

- Puhutaan paljon siirtymisestä sähköautoihin, mikä hyvinkin saattaa olla tulevaisuus, mutta tänä päivänä monelle tavalliselle suomalaiselle sähköauton hankinta ei ole eri syistä johtuen mahdollista. Useimmille sähköauto on liian kallis hankinta, ja siitä ei tarvitse kantaa myöskään syyllisyyttä. Sen sijaan kun vaihtaa omien mahdollisuuksiensa mukaiseen tuoreempaan autoon, tekee ekoteon, johon voi olla tyytyväinen, Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski sanoo.

Tuore käytetty auto pääsee alhaisiin päästöihin

- Tänä vuonna myymiemme yhdestä neljään vuoden ikäisten käytettyjen autojen päästöjen keskiarvo on 121 g/km (NEDC), kun ensirekisteröityjen autojen päästöt Traficomin mukaan ovat keskimäärin 117,4 g/km. Ympäristön hyväksi voi siis toimia muullakin tavoin kuin uuden auton ostamisella tai sähköauton hankkimisella, Kalliokoski jatkaa.

Kamuxin maahantuomista autoista yli 25 % on hybridi-, kaasu- ja sähköautoja

Kamux tuo maahan 3-4 vuoden ikäisiä käytettyjä autoja. Näistä yli 25 % on hybridi-, kaasu- ja sähköautoja.

- Me pyrimme palvelemaan vähäpäästöisistä autoista kiinnostuneita asiakkaita hyvällä valikoimalla. Myymälämme Helsingin Konalassa ja Lempäälän Ideaparkissa ovat erikoistuneet ekologisiin autoihin, jolloin myyjillemme karttuu asiantuntemusta juuri vaihtoehtoisista käyttövoimista, Kalliokoski kertoo.

Suomalainen on vastuullinen kuluttaja

- Suomalainen on järkevä auton ostaja. Rahaa pitää riittää myös muihin elämän hankintoihin. Suomalaiset kantavat myös huolta siitä, että tulevillakin sukupolvilla on puhdasta luontoa ja hyvä elinympäristö. Taloudellinen järkevyys ja ilmastotietoisuus ovat molemmat tärkeitä arvoja. Usein unohdetaan, että käytetyn auton ostaminen on osa kiertotaloutta, jossa materiaalien ja raaka-aineiden käytön ympäristövaikutukset minimoidaan, Kalliokoski summaa.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski, puh. 050 544 5538

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Ensimmäinen Kamux-autoliike aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa, ja yhtiöllä on tällä hetkellä 48 autoliikettä Suomessa,16 Ruotsissa ja neljä Saksassa. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 210 000 käytettyä autoa, joista 46 596 autoa vuonna 2018. Kamuxin liikevaihto nousi 527,8 miljoonaan euroon vuonna 2018. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 472 henkilöä vuonna 2018. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Avainsanat: