Tinkaus vai kiinteä hinta? Tutkimus paljastaa asennemuutoksen: taloudellista ennustettavuutta arvostetaan nyt yhä enemmän autokaupoillakin

Vahvana elävän stereotypian mukaan suomalainen tekee ostopäätöksen mieluummin muuttumattomana pysyvän hintalapun perusteella kuin eläväisen neuvotteluspektaakkelin tuloksena. Kamux päätti selvittää totuuden yli tuhat vastaajaa keränneellä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksella, ja tulos on selvä: tinkimismahdollisuudelle annetaan arvoa, muttei yhtä paljon kuin vuotta aiemmin.

Korona-aika näkyy automyynnissä monella tapaa, ja yksi niistä vaikuttaa olevan taloudellisen ennustettavuuden merkityksen kasvu. Suomalaiset toki yhä suhtautuvat myötämielisesti (61 %) siihen, että autokauppoja hieroessa on mahdollisuus tingata, mutta kiinteän hinnan tuoma varmuus puhuttelee yhä useampaa: sen puolelle kallistuvien osuus on kasvanut vuodessa viidellä prosenttiyksiköllä.

Asennemuutos viimeisen vuoden aikana on ollut suurin 18–24-vuotiaiden keskuudessa. Nuorista aikuisista oli tinkimismahdollisuuden kannalla peräti kolme neljästä vuonna 2020, mutta tutkimuksen uusimmassa painoksessa tuo luku on pudonnut alle 60 prosenttiin.

”Yhtäältä on totta, että pandemia-ajan seurauksena monella autonostajalla on aiempaa enemmän rahaa laitettavaksi hankintaan, mutta toisaalta kuluttajat vaikuttavat olevan entistä tarkempia siitä, ettei yllätyskuluja pääse syntymään. Pandemia näyttää tuoneen mukanaan tietynlaisen varauksellisuuden siinä mielessä, ettei lähitulevaisuuden maailmanmenosta voi olla ihan yhtä varma kuin joskus. Tämä heijastuu autokauppaankin siten, että ihmisille vaikuttaa olevan entistä tärkeämpää tietää etukäteen mitä mikäkin maksaa”, arvioi Kamuxin Suomen aluepäällikkö Kari Pietarila.

Kiinteän hinnan suosio kasvaa erityisesti miehissä

Mielenkiintoista on myös se, kuinka asennemuutos rajoittuu miehiin, kun taas naisten preferenssi on pysynyt muuttumattomana. Miesvastaajien keskuudessa kiinteän hinnan suosiminen on nostanut kannatustaan kuudella prosenttiyksiköllä.

”Näppituntumalta sanoisin kuitenkin, että kaupantekohetkellä naiset ja miehet neuvottelevat yhtä aktiivisesti hinnasta. Etäostojen yleistyessä myös itse myyntitilanne on muuttunut, ja sillä lienee vaikutuksensa kiinteän hinnan puoleen”, Pietarila pohtii.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 1870-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Kari Pietarila aluepäällikkö, Kamux Suomi, puh. 040 485 1538

Satu Otala, viestintä, Kamux, puh 0400 629 337

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 300 000 käytettyä autoa, joista 60 657 autoa vuonna 2020. Kamuxin liikevaihto nousi 724,1 miljoonaan euroon vuonna 2020. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 713 henkilöä vuonna 2020. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.