Tutkimus: Suomalaiset haluavat ennen kaikkea luotettavan ja turvallisen auton – lisävarusteissa yksi on aina ylitse muiden

Kamuxin teettämän tutkimuksen perusteella ajoneuvon turvallisuus ja luotettavuus painavat suomalaisen autonostajan vaakakupissa edullisia käyttökustannuksia enemmän.

Yli tuhat suomalaisvastaajaa keränneestä Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 –tutkimuksesta käy ilmi, että 70 prosenttia suomalaisista pitää luotettavuutta erittäin tärkeänä auton ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. 49 prosenttia vastaajista nostaa edulliset kustannukset yhtä tärkeäksi.

”Myös auton kuntoon liittyvät asiat korostuvat tutkimuksessa viime vuoden tapaan. Ne ovat tietenkin kytköksissä sekä ajoneuvon luotettavuuteen ja turvallisuuteen että kokonaiskustannuksiin. Auton hankkimista harkitsevan vaakakupissa painaa siis ymmärrettävästi se, onko autolla hyvä huoltohistoria, onko se kuntotarkastettu ja onko katsastus tehty hiljattain”, kuvailee Kamux Suomen maajohtaja Jani Koivu.

”Tutkimus tukee omaa käsitystämme auton oston taloudellisista kriteereistä. Yli 70 prosentille suomalaisista auton arvon säilyminen on vähintään melko tärkeä tekijä, mutta ei kuitenkaan se keskeisin kriteeri. Tässä maailmantilanteessa myös hyvät rahoitusratkaisut luonnollisesti vaikuttavat: luoton korko on monelle erittäin tärkeä (30 %) tai melko tärkeä (31 %) seikka. Auton ostaja voi yllättyä siitä, että kulujen arviointi on kuitenkin melko helppoa, sillä autorahoituksessa sovelletaan yleensä kiinteää korkoa.”

Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että erityisesti riittävän suuri tavaratila vaikuttaa usein ajoneuvon valintaan. Lisäksi sisätilojen muunneltavuuteen sekä matkustamon kokoon kiinnitetään autokaupoilla huomiota. Ajoneuvon ulkonäköön ja tehokkuuteen liittyvät ominaisuudet vaikuttavat valintoihin, mutta eivät ole useimmille suomalaisille kovin painavia tekijöitä auton valinnassa.

Autokauppa on siirtynyt paljolti verkkoon ja myytävien autojen ominaisuuksiin voi nykyään tutustua jo ennalta. Tutkimus kuitenkin kertoo, että yli puolet suomalaisista (60 %) haluaa asioida myös autoliikkeessä ennen ostopäätöksen tekoa.

Ilmastointi ja vakionopeudensäädin pitävät pintansa halutuimpina lisävarusteina

Kun suomalaisilta kysytään, mitkä lisävarusteet koetaan auton hankinnassa tärkeimpinä, kestosuosikit ilmastointi (84 %) ja vakionopeudensäädin (49 %) pitävät yhä kärkipaikkoja. Muutosta aiempiin vuosiin on kuitenkin nähtävissä, sillä useissa uudemmissa automalleissa nämä kuuluvat jo vakiovarustukseen.

Lähes 40 % suomalaisista valitsisi autoonsa ensimmäisten lisävarusteiden joukossa myös automaattivaihteiston, peruutuskameran sekä lämmitettävän tuulilasin. Viime vuoteen nähden suosiotaan eniten kasvattanut varuste on lämmitettävä ohjauspyörä (11 %), joka pitää listan 13. sijaa.

Top 10 auton hankintaan vaikuttavat lisävarusteet

1. ilmastointi
  2. vakionopeudensäädin
  3. automaattivaihteisto
  4. peruutuskamera
  5. lämmitettävä tuulilasi
  6. vetokoukku
  7. ajonvakautusjärjestelmä
  8. polttoainekäyttöinen lisälämmitin (esim. Webasto)
  9. pysäköintitutka
  10. navigointijärjestelmä

Kamuxin teettämän Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 12–23.1.2022. Kohderyhmänä olivat 17–70-vuotiaat suomalaiset ja ruotsalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan maan väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1 029 suomalaista ja 1 017 ruotsalaista vastaajaa.

Emilia Lehtonen, viestintäasiantuntija, emilia.lehtonen@kamux.fi

Kamux on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 450 000 käytettyä autoa, joista 62 922 autoa vuonna 2022. Kamuxin liikevaihto nousi 968,7 miljoonaan euroon vuonna 2022. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 883 henkilöä vuonna 2022. Kamux Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa www.kamux.com