Tutkimus: Suomalaisten kaasujalka on raskaampi kuin ruotsalaisten

Suomalaisten ja ruotsalaisten autoilutottumuksista ja ajo-olosuhteista löytyy paljon yhtäläisyyksiä, mutta liikennekäyttäytymisessä ja huolenaiheissa on myös eroja.

Kamuxin teettämästä Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 -tutkimuksesta selviää, että suomalaiset menettävät ajaessaan malttinsa ruotsalaisia herkemmin. Eniten suomalaisten hermoja koettelevat huono näkyvyys, kaupunkiajo ja ruuhkat.

Suomalaisista 58 prosenttia tunnustaa hermostuvansa ratin takana vähintään kerran vuodessa, kun ruotsalaisten joukossa vastaava lukema on 42 prosenttia. Kummankin maan autoilijoista neljä prosenttia menettää malttinsa jokaisella ajokerrallaan. Suurimmalla osalla maltti menee kerran kuussa tai ainakin kerran vuodessa. Tutkimuksen perusteella ikä tuo mukanaan lisää kärsivällisyyttä. 65–70-vuotiaiden ikäryhmässä 58 prosenttia suomalaisista ja 75 prosenttia ruotsalaisista kokee, ettei menetä malttiaan ajaessaan lainkaan.

Suomessa myös koetaan naapurimaahan verrattuna eri asiat liikenteessä kaikista epämukavimmiksi.

”Ruotsalaisista jopa puolet kertoo hermoilevansa todennäköisimmin sääolojen aiheuttamasta huonosta näkyvyydestä liikenteessä. Tähän yhtyy suomalaisista 33 prosenttia, mutta toisaalta kotimaassamme monet pitävät lähes yhtä epämukavana kaupunkiajoa (26 %) tai ruuhkassa ajamista (23 %). Ruotsissa nämä lukemat ovat suhteessa paljon pienempiä”, kuvailee Kamux Suomen maajohtaja Jani Koivu ja jatkaa:

”Tässäkin on huomattavia vaihteluita ikäryhmittäin. Molemmissa maissa sääolosuhteiden merkitys korostuu huomattavasti iän myötä. Toisaalta 17–24-vuotiaiden joukossa vain neljännes kummankin maan autoilijoista mainitsee ajokelistä johtuvan huonon näkyvyyden epämukavimmaksi seikaksi. Suomessa tämä ikäryhmä kokee kaupunkiajon selkeästi epämukavimmaksi (42 %), kun taas Ruotsissa huolenaiheet jakautuvat tasaisemmin kaupunkiajon (21 %), ruuhkien (20 %) ja moottoritielle liittymisen (15 %) välille.”

Suomalaisilla enemmän ylinopeussakkoja

Vaikka kaupunkiajo ja ruuhkat hermostuttavat suomalaisia autoilijoita hieman ruotsalaisia enemmän, kotimaassamme ajellaan todennäköisemmin korkeammilla nopeuksilla. 31 prosenttia suomalaisista ajaa kaupungissa tarkalleen nopeusrajoituksen mukaan ja 40 prosenttia ajaa ylinopeutta 1–5 kilometriä tunnissa. Naapurimaan autoilijoista 32 prosenttia noudattaa nopeusrajoitusta tarkalleen, kun 25 prosenttia ajaa 1–5 kilometriä tunnissa sen yli.

Ruotsalaiset suosivat suomalaisia herkemmin alinopeuksia kaupungissa – heistä 27 prosenttia ajaa 1–10 kilometriä tunnissa alinopeutta, kun Suomessa näin toimii 14 prosenttia autoilijoista. Myös moottoriteillä suomalaisten nopeudet kallistuvat naapureitamme helpommin ylinopeuksien puolelle. Tämä näkyy myös ylinopeussakkojen määrässä: suomalaisista 54 prosenttia on saanut ylinopeussakon vähintään kerran, kun ruotsalaisista ylinopeussakkoja on kerännyt 39 prosenttia.

Kamuxin teettämän Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 12–23.1.2022. Kohderyhmänä olivat 17–70-vuotiaat suomalaiset ja ruotsalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan maan väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1 029 suomalaista ja 1 017 ruotsalaista vastaajaa.

Emilia Lehtonen, viestintäasiantuntija, emilia.lehtonen@kamux.fi

Kamux on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 450 000 käytettyä autoa, joista 62 922 autoa vuonna 2022. Kamuxin liikevaihto nousi 968,7 miljoonaan euroon vuonna 2022. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 883 henkilöä vuonna 2022. Kamux Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa www.kamux.com