Tutkimus: Volvoa pidetään turvallisena ja Audia tyylikkäänä – katso, mitä ominaisuuksia suomalaiset ja ruotsalaiset yhdistävät eri automerkkeihin

Automerkkeihin liitetään usein mielikuvia, jotka voivat vaikuttaa auton ostopäätökseen. Kamuxin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset ja ruotsalaiset jakavat paljon samoja mielikuvia, mutta myös eriäviä näkemyksiä löytyy.

Tutkimustulokset kertovat, mitkä automerkit Suomen ja Ruotsin autoilijoille tulevat mieleen eri adjektiiveista.

Suomalaiset yhdistävät edullisuuteen Dacia-merkkiset autot (29 %) sekä Fiatit (14 %), kun taas ruotsalaiset mainitsevat useimmin Volvon (15 %) sekä Kian (14 %). Suomalaisista 22 prosentilla sekä Mercedes-Benz että BMW yhdistyvät useimmin sanaan kallis. Myös ruotsalaisista 22 prosenttia yhdistää kalleuteen BMW:n, mutta mainitsevat kolmen kärjessä Mercedes-Bentziä (11 %) useammin Teslan (16 %).

Ruotsalaisille Volvo on turvallisin, luotetuin ja arvostetuin – suomalaisilla ei yhtä selkeää merkkisuosikkia

Kummankin maan autoilijat yhdistävät Volvon useimmin turvallisuuteen. Suomalaisista 36 prosenttia ja ruotsalaisista 50 prosenttia mainitsevat kyseisen merkin, minkä lisäksi Toyota, Audi ja BMW mahtuvat molempien autoilijakansojen viiden turvallisimpana pidetyn automerkin joukkoon. Ruotsalaisten mielestä Volvo on myös luotettavin (33 %), kun taas suomalaisilla se jää listalla toiseksi (14 %) Toyotan pitäessä kärkipaikkaa (22 %).

Myös sanaan perheauto Volvo yhdistetään sekä Suomessa että Ruotsissa useimmin. Kärkisija on naapurimaassamme huomattavasti selkeämpi, sillä jopa 40 prosenttia ruotsalaisista mainitsee kyseisen merkin, kun taas vastaava luku suomalaisilla on 16 prosenttia. Ruotsissa seuraavaksi useimmin mainitaan Volkswagen (11 %) ja Kia (7 %), Suomessa Toyota (12 %) sekä Volkswagen (12 %).

Arvostettuna automerkkinä 34 prosenttia suomalaisista pitää Mercedes-Benziä, kun ruotsalaisista 25 prosenttia kallistuu jälleen Volvon puoleen. Sekä suomalaisten että ruotsalaisten listalla Audi ja BMW pitävät jaettua kakkossijaa. Ruotsissa myös Volkswagen mahtuu samaiselle jaetulle paikalle. Suomalaisten listalla kolmantena on Volvo.

Tesla yhdistetään vähäpäästöisyyteen, mutta merkkien tyylikkyys jakaa mielipiteet

Vähäpäästöisyyden yhteydessä sekä suomalaiset (37 %) että ruotsalaiset (29 %) mainitsevat automerkeistä Teslan selkeästi useimmin. Seuraavaksi suomalaisten listalla nousevat Toyota (8 %) ja Polestar (7 %), ruotsalaisilla jälleen Volvo (11 %) ja Kia (7 %). Lisäksi Teslaa pidetään yksimielisesti moderneimpana. Kolmen moderneimman kärkeen nousee molemmissa maissa myös Audi.

18 prosenttia sekä suomalaisista että ruotsalaisista yhdistää Audin tyylikkyyteen. Seuraavaksi useimmin molempien maiden autoilijat mainitsevat BMW:n. Volvo on myös tyylikkyydessä ruotsalaisten (13 %) kolmen mainituimman joukossa, mutta Suomessa sen edelle kiilaavat Mercedes-Benz (14 %) ja Porsche (6 %).

Nopeuteen suomalaiset yhdistävät BMW:n (28 %), Porschen (27 %), Audin (13 %) ja Teslan (6 %). Samat merkit ovat mainittuimpien merkkien nelikossa myös Ruotsissa, mutta Porsche pitää naapurimaassamme kärkipaikkaa (28 %), minkä jälkeen tulevat BMW (22 %), Audi (11 %) sekä Tesla (8 %).

Kamuxin teettämän Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 12–23.1.2023. Kohderyhmänä olivat 17–70-vuotiaat suomalaiset ja ruotsalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan maan väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1 029 suomalaista ja 1 017 ruotsalaista vastaajaa.

Emilia Lehtonen, viestintäasiantuntija, emilia.lehtonen@kamux.fi

Kamux on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 77 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 450 000 käytettyä autoa, joista 62 922 autoa vuonna 2022. Kamuxin liikevaihto nousi 968,7 miljoonaan euroon vuonna 2022. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 883 henkilöä vuonna 2022. Kamux Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa www.kamux.com