Tutkimus selvitti, mitä eri automerkeistä ajatellaan – arvaatko, mikä mielletään useimmin edulliseksi?

Lähes jokaiseen automerkkiin liitetään tiettyjä mielikuvia, joiden perusteella kuluttajille on vakiintunut tiettyjä käsityksiä itse autoista ja niiden kuljettajista. Kamux päätti selvittää, ovatko perinteiset mielikuvat yhä tätä päivää. Yrityksen teettämässä Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimuksessa vastaajia pyydettiin yhdistämään tiettyjä automerkkejä valikoituihin adjektiiveihin. Osa tuloksista oli odotettuja, osa yllätti.

Toyota, Volvo ja Mercedes-Benz koostavat kärkikolmikon luotettavimmiksi ja turvallisimmiksi koettuina merkkeinä. Luotettavimmaksi arvioidaan Toyota ennen Volvoa ja Mercedes-Benziä. Turvallisuusmielikuvissa Volvo (38 %) on selkeästi ylitse muiden, kuten myös perheautona.

”Volvon ykkösasema turvallisuusmielikuvassa on hyvin odotettava. Volvon muotoilussa ns. leveät hartiat ovat suorastaan ikoninen elementti”, Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki toteaa.

Saksalaiset laatumerkit pitävät hallussaan kolmea kärkisijaa niin kalleimmiksi kuin arvostetuimmiksi koettujen autojen listalla. Mercedes-Benz (35 %) erottuu edukseen etenkin arvostuksessa, jättäen selkeästi jälkeensä BMW:n ja Audin (12 %). Edullisuuden mielikuva liitetään ensisijaisesti Daciaan (32 %) ennen Kiaa (15 %) ja Fiatia (11 %).

”Dacia on kasvattanut reilun kymmenen vuoden aikana tunnettuuttaan ja hintamielikuva on ollut siinä keskiössä, joten tulos tuntuu johdonmukaiselta”, Iiskonmäki pohtii.

Auton sporttinen imago nojaa usein tyyliin ja nopeuteen, ja kumpaankin näistä adjektiiveista yhdistetään sekä BMW että Jaguar. Kärkipaikka kummassakin kategoriassa tosin menee eri osoitteeseen: tyylikkääksi koetaan useimmin Audi ja nopeaksi useimmin Porsche.

Tesla puolestaan on nopeasti vakiinnuttanut asemansa vähäpäästöisyyden ja moderniuden edelläkävijänä. Peräti 42 % vastaajista liittää mielikuvissaan vähäpäästöisyyden ensisijaisesti Teslaan ja neljännes kokee sen moderneimmaksi automerkiksi.

”Vaikka mielikuvat ovat vahvoja ja merkkiuskollisuutta selvästi havaittavissa, niin useimmilla auton ostajilla on muutaman merkin lista, jonka raameissa omat valinnat tehdään. Täysin yhden merkin nimeen vannovat ovat sekä kokemuksemme että tutkimusten mukaan vähemmistö”, Iiskonmäki selventää.

Mikä automerkki sinulle tulee mieleen seuraavista adjektiiveista?

Luotettava Turvallinen
Toyota 23% Volvo 38%
Volvo 15% Mercedes-Benz 12%
Mercedes-Benz 12% Toyota 10%
Tyylikäs Kallis
Audi 17% Mercedes-Benz 20%
BMW 15% BMW 20%
Jaguar 11% Audi 14%
Edullinen Perheauto
Dacia 32% Volvo 16%
Kia 15% Toyota 14%
Fiat 11% Volkswagen 13%
Nopea Vähäpäästöinen
Porsche 33% Tesla 42%
BMW 21% Toyota 10%
Jaguar 15% Kia 5%
Arvostettu Moderni
Mercedes-Benz 35% Tesla 25%
BMW 12% Audi 13%
Audi 12% BMW 9%

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.2.2.2020. Kohderyhmänä olivat 1870-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1009 vastaajaa, ja otanta on kansallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Tommi Iiskonmäki, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, 040 5801 498

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 77 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 260 000 käytettyä autoa, joista 55 432 autoa vuonna 2019. Kamuxin liikevaihto nousi 658,5 miljoonaan euroon vuonna 2019. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 595 henkilöä vuonna 2019. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.