Tutkimus selvitti: tässä ovat suomalaisten 5 yleisintä syytä vaihtaa autoa – vain alle viidesosa ei edes harkitse nykyisestä luopumista

Nykyisen auton huonokuntoisuus sekä käyttömukavuutta ja turvallisuutta tuovien ominaisuuksien puute ovat suurimmat syyt sille, että suomalainen haluaa laittaa menopelin vaihtoon. Asia käy ilmi Kamuxin teettämästä, yli tuhannen vastaajan Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksesta.

Auton vaihto on suomalaisilla mielen päällä, kertoo Kamuxin tuorein Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus. Vain 18 prosenttia yli tuhannesta vastaajasta ilmoittaa, ettei ole halukas vaihtamaan autoaan tällä hetkellä, eli useampi kuin kahdeksan kymmenestä ainakin harkitsee auton vaihtamista.

Vaihdosta saa harkitsemaan useampi syy: nykyisen auton huono kunto (21 %), parempien käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistävien ominaisuuksien kaipuu (21 %) sekä nykyisen auton ylläpidon kalleus (19 %). Vastaajista 18 prosenttia lisäksi ilmoittaa syyksi puhtaasti vaihtelunhalun. Kysymykseen sai valita useamman vastausvaihtoehdon.

Vastauksissa näkyy selkeästi suomalaisen autokannan ikääntyneisyys. Mitä vanhemmalla kiesillä ajaa ja mitä enemmän markkinoille tulee uudemmalla teknologialla varustettuja autoja kilpailukykyiseen hankintahintaan, sitä enemmän alkaa punnita päivitetymmän vaihtoehdon hyviä puolia. Käytännöllisyys on kuitenkin vain yksi autohaaveita ohjaava asia. Lähes viidesosalle on tärkeintä vaihtelu itsessään, siis auton hankkimisesta syntyvä mielihyvä”, kertoo Kamuxin Suomen aluepäällikkö Jani Saarinen.

Se, että niinkin pieni määrä kuin alle viidesosa vastaajista ei edes harkitse autonsa vaihtamista, ei tule Saariselle yllätyksenä.

”Pandemia-ajan sivuvaikutus autokaupoilla tuntuu olevan, että ihmisillä on käsissään aiempaa enemmän aikaa ja tavallisten virikkeiden puuttuessa mieli tykkää antautua haaveiluun. Siinä moni saattaa alkaa pohtia, josko ylimääräisen käteen jäävän rahan voisi sijoittaa nykyistä parempaan autoon, jolla on entistä kätevämpi taittaa matkoja aikana, jolloin lähikontaktit pyritään pitämään minimissään”, Saarinen arvioi.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 1870-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti  edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Satu Otala, viestintä, Kamux, 0400 629 337

Jani Saarinen, aluepäällikkö, Kamux Suomi Oy, 040 720 3349

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 78 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 300 000 käytettyä autoa, joista 60 657 autoa vuonna 2020. Kamuxin liikevaihto nousi 724,1 miljoonaan euroon vuonna 2020. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 713 henkilöä vuonna 2020. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.