Väärä polttoaine, lemmikki tai tupakka voi syödä jopa tuhansia euroja autosi arvosta – näin vältät kalliiksi käyvät virheet

Useimpien autojen arvo laskee vääjäämättä, mutta kuljettaja voi omilla toimillaan tehdä paljonkin hukkaeurojen välttämiseksi. Tiesitkö, miten muun muassa autossa tupakointi tai lemmikit vaikuttavat auton arvoon?

Harva auto säilyttää arvonsa ostamisen jälkeen, mutta auton omistaja voi omalla toiminnallaan pitää huolen siitä, että omasta menopelistä saa mahdollisimman hyvän hinnan, kun tulee aika luopua siitä. Suomen johtavan käytettyjen autojen myyjän Kamuxin asiantuntijat näkevät työssään autoja, joiden arvo on laskenut harmittavien virheiden vuoksi.

Tupakointi tai väärä tankkaus voivat käydä kalliiksi

Ostojohtaja Tero Törmäsen mukaan kannattaa miettiä tarkkaan, miten autonsa sisätiloja kohtelee. Tupakointi tai lemmikkien aiheuttamat vahingot voivat tulla kalliiksi autoa myytäessä.

”Konkreettista arvonmenetystä on hankala arvioida, sillä kaikki asiakastilanteet ovat yksilöllisiä. Sanoisin kuitenkin, että arvosta voi lähteä jopa tuhansia euroja riippuen kuinka paha "tapaus" on. Esimerkiksi jatkuva tupakointi auton sisällä on peltien ruttaamisen ja huoltamattomuuden jälkeen ehkäpä pahimpia asioita, joita autoilija voi autolleen tehdä.

”Ennen oman auton tuomista liikkeeseen kannattaa miettiä, ostaisitko itse oman autosi, jos näkisit sen tuollaisena liikkeessä.”

Törmänen myös toteaa, että ikä ja kilometrit vaikuttavat auton hintaan. Päivitetty huoltokirja on tärkeä auton arvonsäilymisen kannalta.

”Väärä tankkaus tulee kalliiksi aina, varsinkin jos virheen huomaa vasta, kun auto alkaa nykiä ajaessa. Polttoainejärjestelmän laitteiden ja osien uusiminen sekä tankin huuhtominen tuottavat ison laskun.”

Auton kunnosta huolehtiminen näkyy autosta tarjottavassa hinnassa, kun on luopumassa autosta tai vaihtamassa toiseen - ja siksi omasta menopelistä kannattaa pitää hyvää huolta.

”Jos vikoja on paljon, hinnasta voi helposti lähteä monta tonnia. Esimerkiksi vika vaihteistossa on yleensä kallis korjata”, Törmänen muistuttaa.

Merkillä ja värillä on väliä

Auton arvon säilymisestä puhuttaessa myös auton merkki vaikuttaa. Suositut automerkit, kuten esimerkiksi Skoda Octavia tai Toyota Auris, pitävät arvoaan paremmin, sillä niille löytyy aina ostajia ja näin ollen autoliikkeet ottavat niitä mieluusti vastaan.

”Pienemmän luokan bensa-auto säilyttää arvonsa parhaiten heti ostotilanteen jälkeen”, Törmänen kertoo.

Tietyt harvinaisemmat autot, kuten jotkut Porschen mallit ja urheiluautot, saattavat pitkällä aikavälillä jopa lisätä arvoaan. Tämä on kuitenkin harvinaisempaa.

Autoa valitessa myös värillä on väliä, sillä punainen ja keltainen haalistuvat muita värejä nopeammin. Kamuxin asiantuntijat lohduttavat kuitenkin näitä värejä suosivia sillä, että hyväkuntoinen maalipinta löytää ostajansa, vaikka väri olisi vähän harvinaisempikin.

Törmänen kertoo huomanneensa autokaupoilla myös jonkinlaista muutosta ihmisten ostokäyttäytymisessä.

”Konkreettisin esimerkki on ihmisten siirtyminen isompikoneisista autoista pienempikulutuksisiin moottoreihin. Niissä käyttökulut ovat halvemmat.”

VIISI PAHAA VIRHETTÄ: NÄIN PILAAT VARMASTI AUTOSI ARVON

1. Et huolla autoasi säännöllisesti.
  2. Tankkaat väärää polttoainetta.
  3. Ajat holtittomasti ja kolhit autoasi.
  4. Et ikinä pese ja puhdista autoasi. Tupakoit auton sisällä.
  5. Jos huomaat autossasi häiriövalon, et käy tarkistuttamassa, mistä se johtuu, vaan annat tilanteen pahentua.

Medialla on halutessaan mahdollista haastatella aiheesta ostojohtaja Tero Törmästä, puh. 0400 805 782

Lisää tietoa Kamuxista ja Kamuxin toiminnasta: Satu Otala, viestintäjohtaja, 0400 629 337.

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä yhteensä 72 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen yli 240 000 käytettyä autoa, joista 46 596 autoa vuonna 2018. Kamuxin liikevaihto nousi 527,8 miljoonaan euroon vuonna 2018. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 472 henkilöä vuonna 2018. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.