Karttakeskukselta uusia säänkestäviä maastokarttoja

Karttakeskus lanseeraa maaliskuussa Helsingin GoExpo-messuilla uuden vedenkestävän ja repeämättömän maastokarttasarjan. Erityisesti retkeilijöille, kalastajille ja metsästäjille suunnatun sarjan ensimmäiset kartat kattavat Lapin erämaita ja tunturiseutuja.

Uusi Topokartoiksi kutsuttu sarja pohjautuu Maanmittauslaitoksen maastotietokantaan, ja sen tietosisältö vastaa perinteisiä paperisia perus- ja maastokarttoja. Niistä poiketen Topokartat on painettu vedenkestävälle materiaalille ja lehtijako on sovitettu retkeilijän tarpeisiin. Lisäksi Topokartoille on merkitty symbolein autio- ja varaustuvat.

Sarjan ensimmäiset neljä karttaa kattavat sellaisia retkeilijöiden suosimia Pohjois-Lapin alueita, joilta ei ole aiemmin julkaistu ulkoilukarttoja ja joilla liikkumista varten on joutunut hankkimaan useita perinteisiä maastokarttoja. Uudet kartat kattavat Ropin, Pöyrisjärven, Tuntsan ja Nunnasen seutuja.

– Topokartat on suunniteltu kovaan käyttöön. Olemme testanneet kartoissa käytettävää materiaalia monin tavoin ja todenneet sen kestävän niin vettä, repimistä kuin pakkastakin. Kartat kestävät hyvin myös taittelua eivätkä ne hajoa taitoskohdista, kertoo Karttakeskuksen tuotepäällikkö Mikko Lantz.

Topokartat ovat jatkoa Karttakeskuksen vedenkestävien karttojen tuoteperheelle. Julkaisimme aiemmin talvella uudenlaisen taitettavien veneilykarttojen sarjan ensimmäiset kuusi lehteä. Veneilykartat-sarja tulee kattamaan kevään aikana kaiken kaikkiaan 20 karttaa Suomenlahden, Saaristomeren, Saimaan ja Päijänteen alueilta. Myös useimmat Karttakeskuksen lähes 30 ulkoilukartasta on painettu säänkestävälle materiaalille.

Topokartat ja Veneilykartat ovat saatavilla Karttakaupasta.fi:sta myös taittamattomina seinäkarttoina ja karttatauluina. Kartoista on mahdollista valmistaa myös räätälöityjä versioita, kuten matkailuorganisaatioiden ja veneilyseurojen omia karttoja.

• Taitettu karttasarja
• Mittakaava 1:50 000
• Sarjan ensimmäiset neljä karttaa: Tuntsa Tulppio Sorsatunturi, Nunnanen Kalmakaltio Suukisjoki, Pöyrisjärvi Näkkälä Kalkujärvi, Ropi Kalkkoaivi Munnikurkkio
• Koko 100 × 70 cm, taitettuna 23 × 11 cm, yksipuoleinen painatus