Karttakeskuksen uutuusteos on karttamatka Viipurin kaupungin historiaan

Viipurin historiallinen kartasto esittelee kaupungin vaiheet kaukaa menneisyydestä nykypäivään.

Viipuri lienee historialtaan mielenkiintoisin ja monipolvisin kaikista Suomeen kuuluneista kaupungeista. Se oli Suomen ainoa keskiaikaisten muurien ympäröimä kaupunki, ja sitä linnoitettiin 1400-luvulta 1900-luvulle yhä uusin varustuksin – milloin idästä, milloin lännestä.

Viipuri oli myös Suomen kansainvälisin kaupunki, jossa valtaa pitivät vuosisatoja saksan- ja ruotsinkieliset porvarit. Sen alueelle syntyivät Suomen ensimmäiset esikaupungit, joita puolestaan asuttivat suomen- ja venäjänkieliset kaupunkilaiset. Kaupungin koko väestö on vaihtunut kerralla useampaan otteeseen historian saatossa.

Viipurin historiallinen kartasto esittelee kaupungin vaiheet esihistorialliselta ajalta 2000-luvulle. Ensimmäistä kertaa kaupungin koko historia on koottu yksiin kansiin maantieteellisestä näkökulmasta, runsasta karttamateriaalia hyödyntäen.

Suurikokoisessa teoksessa on mukana yli 150 karttaa, joita täydentää 70 kuvaa rakennuspiirustuksista panoraamakuviin. Kartasto sisältää runsaasti ennen julkaisematonta kartta-aineistoa suomalaisista, ruotsalaisista ja venäläisistä arkistoista, ja pääosa kuvamateriaalista julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa suuressa koossa ja nelivärisenä.

”Monille suomalaisille Viipuri on oma, vanhempien tai isovanhempien kotipaikka, josta muistetaan Suomen ajan viimeiset rauhanvuodet 1930-luvulta. Kaupungin monikerroksinen historia ulottuu kuitenkin keskiajan muurien ympäröimästä kaupungista neuvostoajan suljettuun rajakaupunkiin salaisine karttoineen. Kirjan avulla voi tutustua Viipurin historian kerroksiin ja lähteä aikamatkalle kaupunkiin”, luonnehtii sen kirjoittaja Jussi Iltanen.

Teoksen kirjoittaja Jussi Iltanen on maantieteilijä, joka on kirjoittanut useita kirjoja muun muassa kaupunkien ja liikenteen historiasta sekä vaakunoista.

Mikko Lantz
Tuotepäällikkö, Karttakeskus Oy

Karttakeskus on karttaosaamisen ja paikkatiedon ammattilainen, joka on erikoistunut jalostamaan sijaintiin liittyvästä tiedosta nykyaikaisia meidän kaikkien liikkumista helpottavia paikkatieto- ja karttatuotteita, sekä digitaalisina tuotteina että perinteisinä painettuina karttoina. Karttakeskus tuottaa karttoja mm. autoiluun, matkailuun, ulkoiluun ja veneilyyn sekä erilaisia karttoihin, retkeilyyn ja matkailuun liittyviä kirjoja. Karttakeskus Oy on osa Affecto-konsernia. 2.10.2017 julkaistun pörssitiedotteen mukaisesti IT-palveluyhtiö CGI ja Affecto yhdistyvät Pohjois-Euroopan vahvimmaksi datakeskeisen liiketoiminnan palveluyhtiöksi. Tämän myötä CGI ja Affecto ovat aloittaneet myös liiketoimintojen yhdistämisen.

Avainsanat: