Karttakeskus jatkaa Maaseutuviraston peltolohkorekisterin ylläpitoa

Report this content

Affecto-konsernin paikkatietoyhtiö Karttakeskus Oy jatkaa Maaseutuviraston (Mavi) peltolohkorekisterin ylläpitoa vuosina 2016–2018. Maaseutuvirasto on päättänyt käyttää syksyllä 2013 allekirjoitetun ja vuodet 2014-2016 kattaneen sopimuskauden optiovuodet. Näiden kahden optiovuoden myötä sopimuskausi jatkuu kevääseen 2018 saakka. Sopimuksen arvon arvioidaan olevan noin 1,4 miljoonaa euroa vuodessa. Sopimus jatkaa Karttakeskuksen ja Maaseutuviraston jo vuonna 2000 alkanutta yhteistyötä.

Peltolohkorekisterin avulla Maaseutuvirasto jakaa koko maassa maanviljelijöiden pinta-alaperusteiset maataloustuet. Tukia maksetaan Suomessa vuosittain noin 1,4 miljardia euroa. Virheet peltolohkorekisterissä ovat aiheuttaneet muille EU:n jäsenvaltioille kymmenien, jopa yli sadan miljoonan euron kustannukset.

”Peltolohkorekisterin ylläpito on palvelu, jossa laatuun panostaminen palautuu veronmaksajille moninkertaisesti säästöinä. Luotettava paikkatieto takaa tukien oikeudenmukaisuuden ja virheettömyyden. Karttakeskuksella on pitkä kokemus sekä tarkkuutta että paikkatieto-osaamista vaativista projekteista”, kommentoi asiaa Karttakeskuksen toimitusjohtaja Pekka Mattila.

Karttakeskus vastaa Mavin peltolohkorekisteritietokannan ylläpidosta ja kehittämisestä ulkoistettuna kumppanina. Pitkä yhteistyö tukee korkean laadun ylläpitämistä.

"Pitkän yhteistyön hyötyjä ovat hyvät henkilösuhteet ja matala organisaatio. Tuttujen tekijöiden asiantuntemukseen voi luottaa. Lisäksi resurssit voidaan suunnata kehittämiseen, kun historia ja toimintaympäristö ovat jo tekijöille tuttuja", toteaa erikoissuunnittelija Åke Möller Maaseutuvirastosta. Viime vuosien aikana prosessissa on siirrytty paperilta digitaalisten ilmoitusten käsittelyyn.

Korkea tekemisen laatu tuo säästöä ja tehokkuutta prosesseihin, sillä asiat hoituvat kerralla ja sakoilta vältytään. Jatkuva yhteinen kehitystyö myös takaa sekä tuotannon varmuuden, että toisaalta kehittää laatua entisestään. Hioutunut yhteistoiminta vie kohti yhteistä tavoitetta.

EU:n maksamien maataloustukien tarkoituksena on turvata jäsenvaltioiden maataloustuotannon kannattavuus ja jatkuvuus. Tukien maksatus edellyttää jäsenvaltioilta viljelylohkojen luotettavaa tunnistamista.

Suomen peltolohkorekisterin päätarkoituksena on varmistaa perusteet pinta-alaperusteisten maataloustukien maksamiselle ja lisäksi tuottaa hallinnolle vertailupinta-ala, jota vasten tuottajien tukihakemuksissaan ilmoittamat alat tarkastetaan.

Lisätietoja antaa:

Vesa Niinistö, operatiivinen johtaja, Karttakeskus Oy
vesa.niinisto@karttakeskus.fi

Karttakeskus tarjoaa paikkatietoratkaisut ja -palvelut asiakkailleen yhdestä paikasta yli 20 vuoden paikkatietokokemuksella ja lähes 100 vuoden karttaosaamisella. Noin 100 paikkatiedon ammattilaisen voimin Karttakeskus on Suomen suurin paikkatietoon keskittynyt asiantuntijayritys. Karttakeskus Oy on suomalaisen Affecto Oyj:n tytäryhtiö. Karttakeskuksen liikevaihto vuonna 2014 oli noin 12 miljoonaa euroa.