• Karttakeskus Oy/

Sijaintitiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa arkipäiväistyy – Paikkatietoalan lähivuosien trendit Karttakeskuksen Paikkatietovisiossa

Dataan ja teknologiaan liittyvät trendit johtavat siihen, että sijainnin sisältävän tiedon, eli paikkatiedon hyödyntämisestä tulee yrityksissä arkipäivää. Samalla aukeaa kokonaan uusia mahdollisuuksia hyödyntää paikkatietoa. Karttakeskuksen julkaisemassa Paikkatietovisio 2016:ssa käydään läpi paikkatietoalan lähivuosien tärkeimpiä trendejä.

Tänään julkaistu Karttakeskuksen Paikkatietovisio 2016 käsittelee paikkatiedon hyödyntämiseen liittyviä lähivuosien tärkeimpiä trendejä datan, teknologian ja liiketoiminnan näkökulmasta. Karttakeskuksen omien asiantuntijoiden lisäksi sisältöön ovat vaikuttaneet Karttakeskuksen asiakkaat ja kumppanit.

”Paikkatiedon arkipäiväistä hyödyntämistä ei voi enää pitää kilpailuetuna, vaan vaatimuksena. Monet asiat esimerkiksi liiketoiminta-analytiikassa, jotka olisivat vielä viisi vuotta sitten vaatineet raskasta paikkatietojärjestelmää, onnistuvat jo nyt yleisillä analytiikkatyökaluilla. Samalla aukeaa kokonaan uusia mahdollisuuksia sijainnin sisältävän tiedon syvällisemmäksi hyödyntämiseksi, jolla innovatiivisimmat yritykset voivat luoda itselleen kilpailuetua”, kertoo paikkatiedon hyödyntämisestä Karttakeskuksen toimitusjohtaja Vesa Niinistö.

Esimerkiksi aineistojen aukeaminen ja datan tuotannon jatkuva kiihtyminen johtavat siihen, että yritysten ja julkisen sektorin organisaatioiden käytössä on yhä enemmän hyödyllistä dataa. Samalla paikkatietoon liittyvän teknologian kehityksen ansiosta tätä dataa on jatkossa mahdollista hyödyntää entistä paremmin esimerkiksi päätöksenteossa ja palveluiden kehittämisessä.

Lisää Karttakeskuksen Paikkatietovisiosta:

Voit myös ladata koko raportin PDF:nä suoraan oheisen linkin kautta:

Lisätietoa antavat:

Jarmo Suoranta, johtava konsultti, Karttakeskus Oy
jarmo.suoranta@karttakeskus.fi

Jarmo Tuutti, Marketing lead, Karttakeskus Oy
jarmo.tuutti@karttakeskus.fi

Karttakeskus on paikkatiedon ja karttojen ammattilainen, joka on erikoistunut jalostamaan sijaintiin liittyvästä tiedosta nykyaikaisia paikkatietoratkaisuja ja karttatuotteita. Karttakeskus toteuttaa asiakkailleen monipuolisia paikkatietoon liittyviä IT-ratkaisuja teknologiariippumattomasti sekä tarjoaa sijainnin hyödyntämiseen liittyvät aineistot samasta paikasta. Karttakeskus Oy on osa suomalaista Affecto-konsernia.