Uusi kartasto Karjalan kannaksen sodan ajan kartoista

Karttakeskuksen uutuuskirja Kannaksen sotakartasto 1939–1944 kokoaa Karjalan kannaksen kartat viime sotien ajalta kätevästi yksiin kansiin. Summa, Valkeasaari, Äyräpää, Tali, Ihantala ja lukuisat muut paikat ovat osa Kannaksen keskeistä sotahistoriaa, josta on kirjoitettu monia teoksia. Niiden tapahtumien sijoittaminen kartalle helpottuu nyt kunnollisten sodanaikaisten karttojen avulla.

Uutuuskartasto toimii sekä itsenäisenä tietoteoksena että oivana apuvälineenä muun sotahistoriallisen kirjallisuuden rinnalla. ”Sodassa esikuntien upseerit käyttivät juuri samoja topografisia karttoja, joten sotapäiväkirjat ja muut arkistolähteet aukeavat aivan eri tavalla karttojen avulla”, kertoo sotahistorioitsija Ari Raunio. Sotahistorian harrastajien lisäksi kartasto auttaa varmasti karjalaisista juuristaan kiinnostuneita lukijoita kotiseutumatkoilla Kannaksella.

Kirja sisältää koko Kannaksen topografiset yleiskartat 1920–1940-luvulta mittakaavassa 1:100 000 sekä tarkat 1:20 000 -kartat tärkeimmistä taistelualueista pienennettynä mittakaavaan 1:30 000. Yksityiskohtaiset kartat mahdollistavat jopa yksittäisten talojen tunnistamisen. Kartoille on lisätty puolustusasemia ja linnoitteita sotatapahtumien paikantamisen helpottamiseksi.

Kullakin aukeamalla on kartta-alueen sotatapahtumat esittelevä teksti, jonka tärkeimmät paikat on osoitettu kartalta. Tekstit on kirjoittanut Ari Raunio (everstiluutnantti evp, valtiotieteen maisteri), joka on yksi maamme johtavista sotahistorioitsijoista. Mikko Lantz on vastannut kirjan kartografisesta suunnittelusta. Kuvituksena on sodanaikaisia valokuvia karttojen alueelta.

Tuotepäällikkö Mikko Lantz, Karttakeskus

Painolaatuinen kansikuva: