Tunneissa loppuunmyyty – kotimainen Kåska katosi Alkoista hetkessä

Report this content

Alkon verkkokaupassa maanantaina 18.5. lanseerattu kevyttisle kiinnosti niin paljon, että myynti jouduttiin keskeyttämään jo ennalta.

Kevyemmät juomat tekevät nyt kauppansa. Ravintoloissa ja baareissa muutos on ollut selvää jo jonkin aikaa. “Matala-alkoholipitoisuus ja alkoholittomuus on noussut osana hyvinvointitrendiä ja tullut jäädäkseen nyky-yhteiskuntaan. Ihmiset etsivät luontaisia tuotteita, makuelämyksiä ja ovat myös valmiita maksamaan niistä. Uusille tuotteille, jotka promoavat tätä ajattelumallia on varmasti kysyntää tulevaisuudessa, mausta tinkimättä”, toteaa kansainvälisesti palkittu baarimestari ja ravintoloitsija Timo Siitonen Flavour Venturesilta.

Tästä hyvänä esimerkkinä toimii myös suomalainen kevyttisle Kåska, jonka ensimmäinen erä myytiin loppuun maanantaina niin nopeasti, että Alko joutui sulkemaan verkkomyynnin jo ennakoivasti välttääkseen myymästä enempää kuin varastoista löytyy. “Kiinnostus on ollut valtavaa”, kertoo Eetu Topo, toinen Kåskan perustajista. “Moni on kaivannut miedompaa vaihtoehtoa perinteisille gineille ja viinoille, helppoa tapaa nauttia kevyemmistä drinkeistä. Ollaan tässä nyt ihan uranuurtajia, joten Kåskan perään on kyselty reilusti jo myös ulkomailta, aina Hongkongista Lontooseen.”

Kåska on kotimainen innovaatio, jota on ollut kehittämässä Topon ja liikekumppani Fred Karlssonin lisäksi liuta alkoholialan huippuammattilaisia. Vuoden kehitystyön ja 70 prototyypin jälkeen päivänvalon näki maailmallakin ainutlaatuinen tuote. “Kaikki lähti havainnosta, että vaikka juominen on muuttunut, viinat eivät ole. Alkoholinkäyttö on muuttunut maltillisemmaksi halki maailman, joka näkyy jo esimerkiksi alkoholittomissa ja miedommissa oluissa ja viineissä. Kåska on osa tätä muutosta, kuusella ja sitruunalla maustettu 15% vahva tisle, sokeriton ja miedompi vaihtoehto drinkkeihin”, Topo selventää.

Koronakriisi on kurittanut yrittäjiä ympäri maailman. Topolle ja Karlssonille se tarkoitti kansainvälisen rahoituksen ja ainoan ennalta avatun myyntikanavan menettämistä ennen kuin työtä ehdittiin edes kunnolla aloittaa.

“Muutamassa viikossa tilanne meni loistavasta epätoivoiseksi. Ehdimme lanseeraamaan Kåskan ravintoloille poikkeusjärjestelyjä edeltävällä viikolla. Pari viikkoa myöhemmin meni alta seuraaviksi vuosiksi katsottu rahoitus kansainvälisen kumppanin vetäydyttyä viime hetkellä kaikista hankkeistaan. Mutta, meille oli heti selvää, että ainoa suunta on eteenpäin”, Karlsson kertoo.

Karlsson ja Topo päättivät laittaa kaikki peliin. Ravintoloille suunniteltu erä tarjottiin viipymättä Alkolle, jossa tuote herätti välittömästi kiinnostusta.

“Tarjous meni niin nopeasti läpi että emme osanneet edes varautua siihen kun tieto saapui. Taidettiin muutaman kerran tuulettaa, tässä tilanteessa kaikki hyvät uutiset ovat poikkeuksellisen arvokkaita”, Topo naurahtaa. “Myös sosiaalinen media villiintyi täysin kun kerroimme tilanteesta, avuntarjousten määrä on ollut valtavaa ja se näkyi nyt myös myymälöiden hyllyissä. Nyt kääritään hihat, jatketaan kovaa työtä ja tehdään uusi erä kesää varten”, Topo jatkaa.

------

Kåska Oy on Helsingissä perustettu juoma-alan yritys, jonka missiona on tuoda ihmisiä nauttimaan yhteisistä hetkistä. Yrityksen ensimmäinen aluevaltaus on 15% vahva, kuusen neulasilla ja sitruunan kuorella maustettu sokeriton kirkas tislattu alkoholi, “Kåska”, joka on tehty sekoitettavaksi drinkkeihin. 15 % Kåskan myynnistä ohjataan sosiaalisten järjestöjen tukemiseen, jotka tekevät työtä yksinäisyyden vähentämiseksi.

Lisätietoja mielellään antaa:       Kuvat:
Eetu Topo, Founder, Kåska Oy   https://bit.ly/kaska-mediakuvat
050 536 9089 // eetu@kaskadrinks.com