Eläkeläiset kuluttavat tänä jouluna

Tänä vuonna jouluun panostetaan enemmän kuin kahtena viime vuotena. Varsinkin eläkeläiset lisäävät kulutustaan. Kun viime vuonna 43 prosenttia eläkeläisistä aikoi säästää joulun valmistelussa ja 47 prosenttia joululahjahankinnoissa, tänä jouluna vain 11–14 prosenttia vähentää kulutustaan. Eläkeläisistä 15 prosenttia lisää joululahjoihin käyttämäänsä rahasummaa, kun viime vuonna vastaava luku oli alle 3 prosenttia.

– Kaupan kannalta on hyvin rohkaisevaa, että kuluttajien luottamus on korkealla ja halu laittaa joulua on näin suurta jo marraskuussa. Vaikka eläkeläiset lisäävätkin kulutustaan selvästi tänä jouluna, eniten rahaa käyttävät kuitenkin lapsiperheet ja työssä käyvät aikuistaloudet. Yksin elävät kuluttavat jouluun vähiten, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Kaikista kuluttajista 86 prosenttia aikoo käyttää rahaa joulun valmisteluun ja 79 prosenttia joululahjahankintoihin vähintään yhtä paljon tai enemmän kuin viime vuonna. Tänä vuonna joulun valmistelussa aikoo säästää 13 prosenttia kuluttajista, kun viime vuonna säästäjiä oli neljännes kuluttajista. Peräti 27 prosenttia aikoi viime vuonna käyttää joululahjoihin aikaisempaa vähemmän rahaa, kun tänä vuonna vastaava osuus on 21 prosenttia.

– Viime vuonna kuluttajat olivat aluksi hyvin varovaisia suunnitelmissaan. Vasta itsenäisyyspäivän jälkeen kulutusaikomukset vahvistuivat. Tämä johtui toisaalta epävarmasta taloustilanteesta ja toisaalta siitä, ettei joulun rahankäyttöä suunnitella kovin aikaisin, Kurjenoja jatkaa.

Verkkokauppa on tärkeä väline kuluttajille myös joulukaupassa. Kaupankäynnin lisäksi verkosta etsitään tuote- ja hintatietoja. Varsinkin nuorehkot miehet keskittävät jouluhankintojaan verkkokauppoihin. Alle 35-vuotiaista miehistä 63 prosenttia ostaa jouluun liittyviä tuotteita verkosta, kun vastaava osuus naisista on 49 prosenttia. Kaiken kaikkiaan naiset ja miehet käyttävät verkkokauppoja yhtä ahkerasti.

Ruoka, makeiset ja juomat ovat joulun hittituotteita kaikille kuluttajille. Myös kirjoja, vaatteita ja leluja poimitaan ahkerasti ostoskärryihin joulun alla. Vaikka alkoholi on osa suomalaista joulua, lapsiperheisiin sitä ei hankita aivan yhtä paljoa kuin aikuistalouksiin.

Eniten kulutustaan suomalaiset aikovat tänä jouluna lisätä elintarvikkeissa, vaatteissa, leluissa ja viihde-elektroniikassa. Eläkeläiset panostavat erityisesti tietotekniikan hankintaan. Miehet lisäävät rahan käyttöään alkoholiostoksissa ja naiset lastenvaatteissa.

Kauppiaat odottavat selvää kasvua

Kauppiaat odottavat joulua selvästi myönteisemmissä tunnelmissa kuin viime vuonna. Lähes kolmasosa vähittäiskauppiaista odottaa yli neljän prosentin myynnin kasvua, kun viime vuonna samaan aikaan kolmasosa uskoi myynnin pienenevän. Vain kuusi prosenttia odottaa tänä jouluna myynnin pienenevän.

Varsinkin päivittäistavarakaupassa odotetaan keskimääräistä suurempaa myynnin kasvua. Kuluttajien odotetaan ostavan kalliimpia elintarvikkeita ja entistä enemmän kalatuotteita. Myös kodin kevyiden sisustus- ja valaistustarvikkeiden, koriste-esineiden, kultasepäntuotteiden ja muodin myynnin odotetaan kasvavan selvästi viime vuodesta. Tietotekniikan alkuvuodesta alkaneen myynnin kasvun uskotaan jatkuvan jouluun. Myös viihde-elektroniikan myyntiin odotetaan kohtuullista kasvua.

Urheiluvälineiden myynnin ei sen sijaan odoteta kasvavan paljoa viime vuoteen verrattuna.

– Viime vuoden joulukuussa urheiluvälineiden myynnin arvo kasvoi peräti 20 prosenttia. Vaikka kuluttajat ostaisivat urheiluvälineitä joululahjoiksi normaaliin tahtiin, viime vuotta on vaikeaa ylittää. Lumi ja pakkaset joulukuussa voivat kuitenkin parantaa tämän hetken näkymiä, Kurjenoja arvioi.

Kaupan liiton tiedot kuluttajien joulukauppa-aikeista perustuvat Innolink Research Oy:n kyselyyn. Kaupan yritysten näkemykset perustuvat Elinkeinoelämän Keskusliiton ja Kaupan liiton tekemään kyselyyn sekä Kaupan liiton omaan jäsenkyselyyn.

Liitetiedostot: Joulukauppa 2010 – Kuluttaja- ja yrityskysely

Lisätietoja

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja, jaana.kurjenoja@kauppa.fi, puh. (09) 1728 5134