Isänpäivä piristää kaupan hiljaista marraskuuta

Isänpäivälahjoihin kulutetaan tänä vuonna arviolta 38 miljoonaa euroa. Isänpäivä nostaa myyntiä miesten kosmetiikassa, tietokone- ja konsolipeleissä ja tietokoneiden oheislaitteissa, kirjakaupoissa, askarteluvälineiden sekä lahjatavaroiden erikoiskaupassa.

Marraskuu on yleensä vähittäiskaupassa hiljainen myyntikuukausi, jolloin myynnin arvo jää keskimääräistä kuukausimyyntiä pienemmäksi. Isänpäivästä kauppa saa kuitenkin lisäpotkua myyntiin ennen joulusesongin alkua. Kaupan liiton arvion mukaan kuluttajat käyttävät isänpäivälahjoihin ja -askarteluun tänä vuonna noin 38 miljoonaa euroa.

Isänpäivälahjojen listalle eivät kuulu alkoholi eivätkä kukkalahjat. Myöskään urheiluvälineillä isiä ei liiemmälti hemmotella, sillä marraskuu on urheiluvälineiden erikoiskaupassa vuoden hiljaisin kuukausi.

–Vaikka Reino-tohvelit, solmiot, villapaidat ja isille suunnatut T-paidat löytyvätkin monista isänpäiväpaketeista, niiden myynti ei riitä luomaan varsinaista sesonkia vaatteiden ja jalkineiden erikoiskauppaan. Isänpäivänä kauppansa tekevätkin lähinnä miesten kosmetiikka, elektroniikka ja kirjat, Jaana Kurjenoja Kaupan liitosta kertoo.

Lisätietoja: Jaana Kurjenoja, Kaupan liitto, p. 09 1728 5134, jaana.kurjenoja@kauppa.fi