JOKAINEN TAPATURMA RAKENNUSTYÖMAALLA ON LIIKAA

Yksituumainen rakennusala toi koneiden turvallisuusohjeet verkkoon

JOKAINEN TAPATURMA TYÖMAALLA ON LIIKAA

Yksikin tapaturma työmaalla on liikaa. Siksi rakennuskonealan keskeiset toimijat ovatkin tuottaneet tärkeimpien kone- ja kalustoryhmien turvallisuusohjeet nettiin. Nyt ne ovat maksutta ja ympäri vuorokauden koko alan käytettävissä. Ohjeiden avulla työmaiden turvallisuustaso koneiden käytössä voidaan saada nykyistä paremmaksi. Työsuojelurahasto on tukenut hanketta, johon osallistui kymmeniä asiantuntijoita.

Materiaalin ovat työstäneet eri kalustoryhmien parhaat asiantuntijat, ja ohjeet on toteuttanut verkkoon 3T Ratkaisut Oy. Ohjeet perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön sekä perusteelliseen tapaturma-analyysiin. Esitystavassa on pyritty havainnollisuuteen ja käytännönläheisyyteen, jotta tyypillisimmät virheet vältettäisiin ja oikeat menettelytavat otettaisiin mutkitta käyttöön.

Ohjeistot ovat sivustolla
www.turvallisuusuutiset.fi/rakennuskoneet
Tarkistuslistat ja kaavakkeet ovat kaikkien käytettävissä; multimediapaketit edellyttävät kirjautumista tunnuksella rakennus ja salasanalla koneet.

– Turvallisuusohjeiden luonti on ollut toimialan yhteishanke, jossa olivat mukana alan keskeiset toimijat. Ramirent haluaa omalta osaltaan olla kehittämässä alaa entistä turvallisempaan suuntaan, Ramirent Finlandin toimitusjohtaja Kari Aulasmaa toteaa.

Hankkeen tulokset ovat merkittävä tuki alan työnantajille, joiden vastuu perehdyttämisestä koneiden ja laitteiden oikeanlaiseen käyttöön on kirjattu selkeästi vuoden 2009 alussa voimaan tulleeseen niin sanottuun käyttöpäätökseen.
Sivustoa ylläpidetään jatkuvasti, ja ohjeista on tulossa uusia kieliversioita. Tällä hetkellä ohjeita on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, puolaksi ja venäjäksi. Hanke onkin herättänyt myös kansainvälistä mielenkiintoa. Sen uskotaan vievän rakennusalan turvallisuuskulttuuria ja viestintäkäytäntöjä uuteen kehitysvaiheeseen.
– On luontevaa tuoda työmaiden arkipäivää palvelevat ohjeet nettiin. Henkilönostinten, nosturien, kurottajien, sähköistys- ja telinetöiden turvallisuus on valittu tietopankin painopisteiksi. Lähtökohtana ovat olleet hankkeen toimeenpanijoiden omat kokemukset siitä, että yhä teknisemmiksi käyvien koneiden riskit on minimoitava asiallisella opastuksella, johtaja Heikki Ojanperä Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksestä sanoo.
Hankkeessa olivat mukana Cramo Finland Oy, Infra ry, NCC Rakennus Oy, Rakennuskonepäälliköt ry, Ramirent Finland Oy, Skanska Rakennuskone Oy, SRV Yhtiöt Oy, Talonrakennusteollisuus ry, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys/Rakennuskonejaosto, Työsuojelurahasto, YIT Kalusto Oy ja 3T Ratkaisut Oy.

Lisätietoja:
Heikki Ojanperä, p. 0500 506 691, heikki.ojanpera@tekninen.fi
Viestintäpäälikkö Maija-Liisa Ihanus, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys, p. 050 5292 471, maija-liisa.ihanus@tekninen.fi