Joulukaupassa tänä vuonna hyvää kasvua

Kaupan liitto ennustaa joulukaupan arvon kasvavan tänä vuonna noin 4 prosenttia. Talouden epävarmuudesta huolimatta kasvu on varsin hyvää ja yltää 2000-luvun keskiarvoon. Joulusesonki lisää kuluttajien verollista rahankäyttöä hieman runsaalla miljardilla eurolla tänä vuonna keskimääräiseen kulutukseen verrattuna.

”Epävarmasta taloustilanteesta huolimatta joulukauppa kasvaa varsin hyvin. Vaikka kuluttajien luottamus on viime vuotta heikompaa, heikkeneminen on hidastunut eikä työttömyyskään ole noussut viime vuodesta”, pääekonomisti Jaana Kurjenoja Kaupan liitosta arvioi.

Kaupan liiton ennuste joulukaupan arvosta on hiukan pienempi kuin viime vuoden ennuste ja toteuma.

Myös vähittäiskauppiaiden odotukset ovat viime vuotta varovaisempia. Kaupan liiton kyselyn mukaan vähittäiskauppiaat odottavat joulumyynnin olevan hieman viime vuotta maltillisempaa, mikä osaltaan tukee joulukauppaennusteen tulosta. Epävarmuus on kuitenkin syksyn edetessä kasvanut, ja noin viidennes vähittäiskauppiaista odottaa jopa myynnin laskua.

Kaupan ykkössesonki käynnistyy

Joulukuu on vähittäiskaupassa vuoden ykkössesonki: koko vähittäiskaupan arvo on tuolloin noin 25 prosenttia keskimääräistä kuukausimyyntiä suurempi. Joulukuussa myydään yli 50 prosenttia keskimääräistä kuukausimyyntiä enemmän tietotekniikkaa, puhelimia, kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa, leluja ja askartelu- ja lahjatarvikkeita sekä alkoholia. Kirjojen ja kultasepäntuotteiden myynti yli kaksinkertaistuu normaaliin verrattuna. Joulukuu tuokin kultasepänliikkeille jopa viidesosan koko vuoden myynnistä.

”Alkuvuonna myynti on kasvanut voimakkaimmin tietokoneiden ja puhelinten erikoiskaupassa, ja keskimääräistä suuremman kasvun odotetaan jatkuvan myös joulukaupassa. Myös sisustustuotteet ja elintarvikkeet ovat käyneet kaupaksi, ja trendi jatkuu joulun alla”, Kurjenoja ennakoi.

Varsinkin vaatteiden ja urheiluvälineiden erikoiskaupassa joulua odotetaan kiinnostuneena. Vaatteiden erikoiskauppa pääsi alkuvuonna kasvu-uralle, jonka toivottaisiin vahvistuvan loppusyksystä. Odotuksia kuitenkin vaimentavat molemmilla aloilla leudot syyssäät.

”Jo kahtena vuonna peräkkäin hyvät talvisäät ovat siivittäneet urheiluvälineiden joulukauppaa lentoon ja vetäneet koko vuoden myyntiä ylös. Nyt näyttää heikommalta. Toisaalta viime vuonna arvioitiin, että talvisäät jäädyttivät kodin elektroniikan kauppaa, joten ehkä kodinkonekauppiaat hyötyvät säistä tänä vuonna”, Kurjenoja toteaa.

Tavarataloille joulukuu on jopa suurempi sesonki kuin päivittäistavarakaupalle. Tavaratalojen joulumyynti on 62 prosenttia suurempaa kuin keskimääräinen kuukausimyynti. Päivittäistavarakaupassa joulukuun myynti ylittää keskimääräisen myynnin arvon 20 prosentilla.

Joillakin vähittäiskaupan aloilla joulusesonki ei näy mitenkään. Esimerkiksi rautakaupoissa kuumin sesonki on touko–elokuussa ja joulun alla on hiljaisempaa. Joulushoppailu tai joulun sukulaisvierailut eivät riitä nostamaan joulukuuta myyntisesongiksi myöskään polttoaineiden kaupassa, jossa myyntihuippu osuu kesälle.

Kaupan liitto aloittaa marraskuun alkupuolella seurannan kuluttajien joulukauppa-aikeista ja yrityskyselyn joulukaupan näkymistä. Kyselyjen ensimmäiset tulokset julkaistaan tiedotustilaisuudessa viikolla 46, minkä jälkeen joulukauppaseurannan uusista tuloksista tiedotetaan vielä torstaina 1.12. ja 15.12. Kuluttajien ja yritysten alennusmyyntiodotuksista tiedotetaan maanantaina 26.12.

Liite: Joulukauppa 2011-ennuste

pääekonomisti Jaana Kurjenoja, 040 8205378, jaana.kurjenoja@kauppa.fi