Joulukauppa kasvaa tänäkin vuonna

Talouden epävarmuudesta huolimatta joulukauppa kasvaa tänä vuonna. Kaupan liiton ennusteen mukaan joulukaupan arvo kasvaa pari kolme prosenttia viime vuodesta. Joulukuu on vähittäiskaupalle vuoden tärkein sesonki.

Kaupan liitto ennustaa, että joulukaupan arvo kasvaa tänä vuonna noin 2,5 prosenttia viime vuodesta. Keskimäärin vähittäiskauppa on 2000-luvulla kasvanut jouluisin 4 prosenttia. Viime vuonna joulukuun vähittäiskauppa kasvoi 3,6 prosenttia*.

”Kuluttajien luottamus talouteen on nyt heikkoa, joten parin kolmen prosentin kasvu on positiivinen asia”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo.

Varsinaisesti joulukuun alussa käynnistyvä joulukauppa on ykkössesonki useilla vähittäiskaupan aloilla. Koko vähittäiskaupan arvo kasvaa joulukuussa noin 25 prosenttia keskimääräisestä kuukausimyynnistä.

Vaikka joulu onkin notkuvien pitopöytien ja yltäkylläisyyden juhla, päivittäistavarakaupan myyntiä joulunaika kasvattaa kuitenkin koko vähittäiskaupan keskimääräistä kasvua vähemmän. Kun päivittäistavarakaupassa joulukuun myynti on viidenneksen keskimääräistä kuukausimyyntiä suurempaa, tavaratalojen joulumyynti kasvaa yli 60 prosenttia.

Joulusesonki on tärkeä etenkin kirjakaupoille ja kultasepänliikkeille, joiden myynti yli kaksinkertaistuu normaaliin verrattuna. Jopa viidesosa kultasepänliikkeiden koko vuoden myynnistä tulee joulumyynnistä

Joulukuussa kasvaa myös muun muassa kodinkoneiden, tietotekniikan ja viihde-elektroniikan sekä lelujen ja alkoholin myynti. Näiden tuoteryhmien myynti kasvaa jopa 50 prosentilla. Vaatteiden ja jalkineiden myynti kasvaa joulukuussa noin kolmanneksen ja urheiluvälineiden neljänneksen.

”Tietotekniikan ja puhelinten myynti on kasvanut alkuvuonna kovaa vauhtia, ja tämä kehitys jatkuu myös jouluna. Viime vuosina on alettu ostaa myös lahjakortteja joulukaupassa, mikä joulun jälkeen näkyy esimerkiksi nuorten muotia myyvissä liikkeissä”, Kurjenoja ennakoi.

* Tilastokeskuksen liikevaihtotilastot viime vuodelta täsmentyvät vielä vuoden lopussa.

Liite: Joulukauppa 2012, ennuste

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja, p. (09) 1728 5134, jaana.kurjenoja@kauppa.fi

Avainsanat: