Joulumyynnin vilkkain viikonloppu tulossa

Joulukauppa käy nyt kiivaimmillaan. Ensi viikonlopusta odotetaan yleisesti joulusesongin vilkkainta viikonloppua. Myös kuluttajien asenteet ovat joulun lähestyessä muuttuneet entistä myönteisemmiksi jouluostosten tekoon.

Kaupan liiton yrityksille suunnatun joulukauppakyselyn mukaan yli 60 prosenttia kauppiaista odottaa ensi viikonlopun olevan yrityksessään joulusesongin vilkkain. Odotukset tiivistyvät varsinkin päivittäistavara-, urheiluväline- ja muotikaupassa.

Varhain alkaneet talvisäät ovat vauhdittaneet myyntiä 37 prosentissa yrityksiä. Varsinkin vaatteiden, jalkineiden ja talviurheiluvälineiden kauppa on hyötynyt säästä. Joidenkin yritysten kauppaa säät ovat kuitenkin hidastaneet, sillä 17 prosenttia kauppiaista katsoi sään haitanneen myyntiä. Varsinkin huonekalujen, sisustuksen ja kodin elektroniikan kauppiaat ovat kuuluneet kärsijöihin.

Peräti 76 prosenttia yrityksistä katsoo, että joulumyynti on tähän mennessä vastannut odotuksia tai ollut jopa parempaa.

- Päivittäistavarakauppiaat ovat olleet yllättyneitä, miten jouluruuat ovat käyneet kaupaksi aikaisempaa varhaisemmin. Myös panimotuotteiden kerrotaan myyneen hyvin, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

- Yllättävää ei ole, että talvivaatteiden ja -jalkineiden ja talviurheiluvälineiden kauppa on käynyt, mutta myös sisustuspuolella on ollut valopilkkuja. Sohvaryhmiä on ostettu ja tapetteja vaihdettu ennen joulua, Kurjenoja jatkaa.

Joulukauppa myös työllistää, ja sen onnistuminen on tärkeää tulevien vuosien työllisyydelle. Yli puolet vähittäiskauppiaista on palkannut sesonkia varten jouluapulaisia ja 40 prosenttia vähintään yhtä paljon tai enemmän kuin viime vuonna.

Kuluttajat rohkaistuneet kuluttamaan, mutta epävarmuus jäytää

Kaupan liiton kuluttajille kohdistetun joulukauppakyselyn mukaan sekä työssäkäyvien lapsiperheiden että aikuistalouksien säästämisaikeet ovat pienentyneet marraskuusta. Joululahjoissa kulutustaan leikkaavien työssäkäyvien lapsiperheiden osuus on pienentynyt yli seitsemän prosenttiyksikköä ja työssäkäyvien aikuistalouksien osuus 10 prosenttiyksikköä. Samalla kuitenkin epävarmuus on hieman kasvanut.

- Ilmeisesti kansainvälinen taloustilanne on lisännyt kuluttajien epävarmuutta marraskuuhun verrattuna. Eläkeläisten kohdalla tämä näkyy selvimmin, sillä eläkeläisten kulutushalukkuus on pienentynyt. Viime vuoden säästämisinnosta eläkeläiset ovat kuitenkin kaukana, Kurjenoja toteaa.

Liitetiedosto

Joulukauppa, V/2010