Kaupan alan vastuuteot kootaan yhteen

Kaupan alalla tehdään paljon työtä vastuullisuuden eteen. Kokonaiskuvaa teoista on kuitenkin vaikea saada. Kaupan liitto on ensimmäisenä Suomessa ryhtynyt kokoamaan toimialakohtaista yritysvastuutietoa. Yrityksille uusi vastuutyökalu tarjoaa välineen vastuutekojen tunnistamiseen ja jakamiseen.

Kaupan liitto tarjoaa ensimmäisenä Suomessa toimialakohtaisen yritysvastuun työkalun, Kaupan alan vastuukartan, joka kokoaa alan yritysvastuutiedon, -ohjeistuksen ja alan parhaat käytänteet yhteen.

”Tarjoamme jäsenillemme yritysvastuun oppimisympäristön, ja kannustamme yrityksiä kertomaan vastuuteoista. Kauppa tekee paljon hyviä asioita, mutta tekoja ei tunneta riittävästi. Yhdessä jäsenyritystemme kanssa haluamme tehdä tämän työn näkyväksi”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo.

Kaupan alan vastuukartan avulla Kaupan liiton jäsenyritykset saavat ajankohtaista vastuullisuustietoa ja pääsevät tutustumaan parhaisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin vastuullisuustekoihin. Työkalu mahdollistaa myös yhdessä oppimisen. Yritykset pääsevät keskustelemaan toistensa kanssa ja tahtoessaan jakamaan omat vastuutekonsa tiedoksi muille.

Kaupan alan vastuukartta rakentuu kuudesta osa-alueesta, jotka ovat strategia, henkilöstö, asiakkaat, kumppanit, yhteisöt ja ympäristö. Yritysvastuuta käsitellään laajasti näiden kuuden osa-alueen kautta. Osa-alueet sisältävät muun muassa kansainvälisen Global Reporting Initiativen (GRI) raportointiohjeiston.

Vastuukartta on suomalaisen Verso Globen rakentama sähköinen alusta, joka on täysin uudenlainen oppimisympäristö.

"Verson tarkoitus on tehdä vastuullisen toiminnan käsittelemisestä helpompaa kaikenkokoisille yrityksille. Ratkaisu on kehitetty alusta saakka yritysten tarpeista ja lähtökohdista, yhdessä asiakkaiden kanssa. Kaupan liiton kanssa tehtävän yhteistyön kautta haluamme tuoda esiin suomalaisen kaupan työtä, laatua ja vastuullisuutta”, Verson toimitusjohtaja Jussi Korpikoski sanoo.

Kaupan liiton järjestämässä Kauppa 2014 -tapahtumassa torstaina 26.9. lanseerattava työkalu on otettu käyttöön jo useassa liiton jäsenyrityksessä. Pilottiyrityksinä mukaan ovat lähteneet Algol Chemicals, Kesko, Nanso, S-ryhmä, Suomen Lähikauppa, Tuko Logistics ja Vallila Interior. Jatkossa kaikilla Kaupan liiton jäsenillä on mahdollisuus ottaa vastuutyökalu käyttöön ja tulla mukaan oppimaan lisää vastuutyöstä.

Vastuukarttaan pääsee tutustumaan Messukeskuksessa pidettävän Kauppa 2014 -tapahtuman Innovatiivinen kauppa -aamupäiväseminaarissa ja Verson osastolla.

Lisätietoja:

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala, juhani.pekkala@kauppa.fi, p. (09) 1728 511, 0400 419 560

Verso Globen toimitusjohtaja Jussi Korpikoski, jussi.korpikoski@verso.fi, p. 040 537 5797