Kaupan hidas toipuminen alkaa vasta ensi vuonna – Uusiin veronkorotuksiin ei varaa

Kaupan kituliaat ajat jatkuvat tänä vuonna. Kaupan liiton ennusteen mukaan vasta ensi vuonna on odotettavissa pientä kasvua. Työllisten määrä sen sijaan jatkaa laskuaan. Veronkorotukset ajaisivat alan tässä tilanteessa vielä syvempään ahdinkoon.

Kaupan liiton tekemän alan näkymiä luotaavan ennusteen mukaan kaupan myyntiraporttien lukijoilla ei ole luvassa aihetta juhlaan, vaikka kehnoimpien aikojen odotetaan olevan jo takana. Ennusteen mukaan vähittäiskaupan myynnin määrä, eli hintavaihteluista puhdistettu liikevaihto, jatkaa supistumistaan tänä vuonna puoli prosenttia, kun viime vuonna se kutistui noin prosentin. Ensi vuonna taas vähittäiskauppa kääntyy erittäin hitaaseen kasvuun. Myynnin määrän ennustetaan kasvavan puolitoista prosenttia.

Tuolloinkin ollaan vielä kaukana aiemmista kasvuluvuista. 2000-luvun alussa ennen finanssikriisiä vähittäiskaupan keskimääräinen kasvu oli noin neljä prosenttia, eikä Kaupan liiton arvion mukaan tällaisiin lukemiin ylletä ainakaan lähivuosina.

”Ostovoiman hidas kehitys, väestön vanheneminen, kireä verotus ja kansainvälinen kilpailu kuluttajista heikentävät kaikki osaltaan vähittäiskaupan kasvua,” Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi.

Tukkukaupassa puolestaan näkymiä synkentävät rakentamisen ja teollisuuden tilanne sekä vähittäiskaupan hidas kehitys. Tänä vuonna tukkukaupan liikevaihdon määrän odotetaan pysyvän viime vuoden tasolla. Varsinkin alkuvuodesta odotetaan vaikeaa. Ensi vuonna liikevaihdon määrä kasvaa jo kolme prosenttia investointien ja rakentamisen elpyessä.

Autokaupan pudotus jatkui viime vuonna, mutta tänä vuonna liikevaihdon määrä kasvaa neljä ja ensi vuonna viisi prosenttia. Vielä 2000-luvun alussa kasvuvauhti huiteli kuitenkin lähes kahdeksassa prosentissa.

Kaupan työllisyys ei lähde vielä tänä vuonna kasvuun

Hidas myynnin kasvu heikentää myös elinkeinoelämän suurimman työllistäjän työllistämismahdollisuuksia. Kaupan liiton ennusteen mukaan viime vuoden jälkipuoliskolla alkanut nopea työllisten määrän väheneminen nimittäin jatkuu. Ennusteen mukaan koko kaupan alan työllisten määrä pienenee tänä vuonna yli kaksi prosenttia.

Vähittäiskaupan yritysten työllisyys kääntyi viime vuoden jälkipuoliskolla laskuun. Tänä vuonna työllisyys pienenee edelleen kolme prosenttia, ja ensi vuonna se pysyy kuluvan vuoden tasolla.

Tukkukaupan työllisyys pieneni viime vuonna kaksi prosenttia, vuoden jälkipuoliskolla jopa yli neljä. Tukkukaupan heikko työllisyyskehitys jatkuu vielä alkuvuodesta, ja vuositasolla työllisten määrä pienenee prosentilla. Vasta ensi vuonna tukkukaupassa pystytään lisäämään työllisyyttä, Kaupan liiton ennusteen mukaan kahdella prosentilla.

Autokaupassa työllisyyden pohja taas on jo saavutettu. Autokaupan työllisyys ei kuitenkaan tänä vuonna vielä kasva vaan vasta ensi vuonna kahdella prosentilla.

Koko kaupan työllisten määrää kääntynee lievään, noin prosentin kasvuun, vasta ensi vuonna.

”Liikevaihdon kasvu on kaupan kaikilla päätoimialoilla sen verran epävarmalla pohjalla, etteivät yritykset juuri uskalla lisätä työvoimansa määrää. Vähittäiskaupassa kustannuskilpailu ja ostovoiman kehitys heikentävät työllistämishaluja. Tukkukaupassa taas yritykset yrittävät hakea liiketoimintaa ulkomailta”, Kurjenoja toteaa.

”Hallituksen kehysriihessä keväällä ei saa tehdä uusia veronkorotuksia. Ne voivat suistaa kaupan ja palvelut kriisiin, josta on vaikea toipua. Se olisi kova isku kansantaloudelle ja työllisyydelle”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala varoittaa.

Liite: Kaupan näkymät 1 / 2014

toimitusjohtaja Juhani Pekkala, juhani.pekkala(at)kauppa.fi, p. (09) 1728 5111, 0400 419 560
pääekonomisti Jaana Kurjenoja,
jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi, p. (09) 1728 5134