Kaupan ja markkinoinnin ala käynnistää laajan verkkokaupan seurannan

​Kaupan liitto, Asiakkuusmarkkinointiliitto ja TNS Gallup ovat käynnistäneet verkkokaupan kattavan seurannan Suomessa. Seurannan ensimmäiset tulokset raportoidaan ensi syyskuussa.

”Verkkokauppaa on seurattu erilaisten tahojen toimesta, mutta tiedot poikkeavat toisistaan luotettavuudeltaan, kokoluokaltaan, keruutavoiltaan ja rajaukseltaan. Tieto on ollut ristiriitaista, eikä ole vastannut kaupan, median tai verkkopalveluntarjoajien tarpeita”, TNS Gallupin johtaja Seppo Roponen arvioi.

Uusi, laajaan kuluttajakyselyyn perustuva seuranta tuottaa tietoa suomalaisen kuluttajaverkkokaupan kokonaismäärästä, kehityksestä, kotimaahan ja ulkomaille suuntautuvien ostosten määrästä sekä tuoteryhmäkohtaisista ostoksista. Lisäksi seurannan piiriin kuuluvat kuvastomyynti, tv-ostokset, sähköpostitilaukset ja kännykkäostaminen.

”Verkkokauppa on hyvin merkittävää liiketoimintaa jo monilla aloilla kuten matkailussa ja viihdeteollisuudessa. Kaupalle on tärkeää, että meillä on luotettavaa tietoa siitä, minne kuluttajien verkko-ostokset suuntautuvat ja miten suosittua verkko-ostaminen on eri tuotteissa”, Kaupan liiton viestintäpäällikkö Mari Flink sanoo.

”Verkko on entistä merkittävämpi osa asiakkuudenhallintaa. Verkkokaupan palveluita ja asiakasdialogia täytyy kehittää vastaamaan entistä paremmin kuluttajien todellisia käyttötarpeita”, ASML:n toimitusjohtaja Jari Perko lisää.

Verkkokaupan tiedot kerätään neljä kertaa vuodessa. TNS Gallup vastaa tietojen keruusta. Tiedot raportoidaan aina kaksi kuukautta kvartaalin päättymisen jälkeen. Koko vuoden luvut on saatavilla arviolta helmikuun lopussa. Uuden tilaston luvut toimitetaan jatkossa kansainvälisiin tilastoihin Suomen verkkokaupan lukuina.

Vuoden 2010 ensimmäiset tulokset raportoidaan ensimmäisen ja toisen kvartaalin osalta ensi syyskuussa tiedotustilaisuudessa Kauppa 2011 –tapahtumassa Messukeskuksessa 30.9.

Seurannan piiriin kuuluvat seuraavat tuoteryhmät:

• Asuminen ja energia
  • Elintarvikkeet
  • Koti: Sisustus, puutarha, keittötarvikkeet, kotitalouspalvelut
  • Kulutus- ja viihde-eletroniikka, tietotekniikka
  • Rakentaminen ja korjaaminen
  • Hyvinvointipalvelut
  • Kauneustuotteet
  • Terveystuotteet
  • Matkailu
  • Pääsyliput
  • Musiikki ja elokuvat
  • Matkapuhelinpalvelut ja operaattoripalvelut
  • Tietokoneohjelmat
  • Pelit
  • Rahapelit
  • Lehdet
  • Käsityö-, taide-, musiikki- tms. harrastetuotteet
  • Urheilu
  • Vakuutukset
  • Pukeutuminen
  • Jalkineet
  • Liikenne
  • Lastentarvikkeet
  • Valokuvat
  • Aikuisviihde
  • Lahjakortit
  • Rahoitus

Mari Flink, viestintäpäällikkö, Kaupan liitto, p. 0407150440, mari.flink@kauppa.fi

Jari Perko, toimitusjohtaja, Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto, p.0207 699 811, jari@asml.fi

Seppo Roponen, johtaja, TNS Gallup, p. 043 8200 714, seppo.roponen@tns-global.com

Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) on asiakkuuden, monikanavaisen kohdennetun markkinoinnin, etämyynnin, verkkokaupan ja suoramyynnin toimialajärjestö, jossa on jäsenenä yli 200 yritystä eri toimialoilta. ASML edustaa Suomea Euroopan verkkokauppa- ja etämyyntijärjestö EMOTA:ssa.

TNS Gallup Oy on täyden palvelun tutkimusyritys, jonka strategiset lähtökohdat ovat tutkimusosaaminen, asiakkaiden toimialojen tuntemus ja testatut, kansainväliset tutkimusratkaisut. TNS Gallup on osa kansainvälistä TNS-konsernia, joka on maailman suurin kyselytutkimuksiin perustuvan markkinainformaation tuottaja, suurin Euroopassa sekä Pohjoismaissa.