Kaupan kallis palkkaratkaisu koettelee yrityksiä

Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat hyväksyneet tänään valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoehdotuksen. PAMin ensi viikonlopuksi suunnittelema työnseisaus peruuntui. Sopimus on kaksivuotinen ja päättyy 31.3.2013. Sopimus on kuitenkin irtisanottavissa viimeistään kuukautta ennen ensimmäisen sopimusvuoden päättymistä.

Sopimuksen yleiskorotus on 1,6 prosenttia ja lisäksi on sovittu erilaisista taulukkokorotuksista ja lisistä, jolloin puhdas raharatkaisu on 2,3 prosenttia. Loppiaisen muuttaminen lyhentäväksi arkipyhäksi ja toisen kuntakalleusluokan osittainen poistaminen nostaa sopimuksen kokonaisvaikutuksen 2,3-2,9 prosentin välilleLomarahan vaihtaminen vapaaksi on myös sisällytetty työnantajan esityksen mukaisesti nyt tehtyyn sopimukseen. Palkankorotuksista on sovittu vain vuodelle 2011. Vuoden 2012 palkankorotuksista sovitaan viimeistään ensi helmikuun loppuun mennessä.

"Olen tyytyväinen siihen, että kuluttajia uhanneet työtaistelutoimet peruuntuivat. Tehty sopimus on kuitenkin kallis kevään yleisiin linjauksiin verrattuna. Erityisen kallis sopimus on toisen kuntakalleusluokan yrityksille eli maakunnissa sijaitseville kaupoille. Näiden yritysten tulevaisuus näyttää pelottavalta kiristyvien verojen ja heikkenevän ostovoiman valossa. Nyt tehty palkkaratkaisu hipoo monen yrittäjän sietokyvyn ylärajoja", Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Tapio Mäkeläinen sanoo.

Kaupan alan 46 000 yrityksestä 84 prosenttia on alle viiden hengen yrityksiä. Koko alan katteet ja palkanmaksuvara kärsivät merkittävästi taantumassa eivätkä ole palautuneet vuoden 2008 tasolle. Toimialan katteet ovat perinteisesti selvästi pienemmät kuin muilla elinkeinoelämän alueilla kuten esimerkiksi teollisuudessa.

"Tästäkin näkökulmasta nyt tehdyt palkkaratkaisut tukaloittavat selvästi kaupan toimintaa tulevina vuosina", Mäkeläinen jatkaa.

LIITE: Kaupan katteet -esitys

Lisätiedot: Tapio Mäkeläinen, työmarkkinajohtaja, Kaupan liitto, tapio.makelainen@kauppa.fi, p. 040 766 5257