Kaupat odottavat maltillista alennussesonkia

​Kaupan liiton suhdannekyselyn mukaan 29 prosenttia kauppiaista odottaa viime vuotta pienempää kesäalennusmyyntiä.

Kesän alennusmyynnit ovat käynnistymässä. Hiukan alle kolmasosa uskoo alennusmyyntien supistuvan. Lähes puolet vastaajista eli 45 prosenttia uskoo puolestaan myynnin kasvavan alle neljä prosenttia. Vain 26 prosenttia kauppiaista odottaa vahvaa, yli neljän prosentin kasvua.

Vähittäiskaupan koko myynti touko-heinäkuussa on 2000-luvulla kasvanut noin neljä prosenttia vuosittain.

Näkemykset kesän alennusmyynneistä ovat muuttuneet nopeasti, sillä vielä toukokuussa lievää myynnin kasvua ennakoi 66 prosenttia kauppiaista ja vahvaa kasvua 13 prosenttia. Kuitenkin kesäkuun kyselyn perusteella vahvaa alennuskautta odottavien kauppiaiden määrä kaksinkertaistui toukokuusta.

"Joidenkin kauppiaiden myynti on sujunut alkukesästä normaalihintaisilla tuotteilla odotettua paremmin, jolloin tarvetta isoihin alennuksiin ei ole. Toisilla taas varastoon on jäänyt tavaraa, josta halutaan nyt eroon", Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja selittää tilanteen kahtiajakoisuutta.

Koko vähittäiskaupan myynnin arvo oli touko-heinäkuussa 2009 8,9 miljardia euroa ilman arvonlisäveroa. Päivittäistavaroiden myynti ilman alkoholijuomien erikoiskauppaa oli tästä 3,6 miljardia euroa. Kesän alennusmyynneistä ostetaan ennen kaikkea vaatteita, kenkiä, asusteita, urheiluvälineitä ja kesäkalusteita.

Sekä kevään juhlat että pihojen ja parvekkeiden kaunistus kasvattavat kukkien ja kasvien myyntiä toukokuussa. Toukokuussa kukkia myydään jopa 87 prosenttia enemmän kuin keskimäärin kuussa. Touko-kesäkuun kukkamyynti onkin 27 prosenttia koko vuoden myynnistä. Urheiluvälineiden ja kello- ja kultakauppojen myynnistä tehdään puolestaan 28 prosenttia touko-heinäkuussa.

"Ilman joulua ja kevään ja kesän juhlia Suomessa ei olisi montaakaan kultasepänliikettä, sillä alan myynnistä lähes puolet kerätään joulu- ja touko-heinäkuussa", Kurjenoja arvioi.

Rautakauppojen myynti on toukokuussa ja kesäkuussa neljänneksen suurempaa kuin keskimääräinen kuukausimyynti. Rautakauppatavaran koko vuoden myynnistä 30 prosenttia tulee touko-heinäkuussa.

"Kesään painottuvat rakentaminen ja remontointi tuovat rautakaupoille joulun kesän kynnyksellä", Kurjenoja iloitsee.

Vaatekaupassa juhlakuukausi toukokuu on vilkkain myyntikuukausi joulukuun jälkeen. Heinäkuussa taas alennusmyynnit siivittävät vaate- ja kenkäkauppaa sekä urheiluvälinekauppaa keskimääräistä suurempiin myyntilukuihin.

Lisätiedot: pääekonomisti Jaana Kurjenoja, Kaupan liitto, jaana.kurjenoja@kauppa.fi puh. (09) 1728 5134