Leuto sää aikaistanut alennusmyyntejä etelässä

Valtaosa kauppiaista aloittaa alennusmyynnit joulun välipäivinä. Leuto alkutalvi sai kuitenkin etenkin monet urheilu- ja vaatekaupat aloittamaan alennusmyynnit jo ennen joulua. Näiden kauppojen joulumyyntiä leudot säät ovat myös syöneet eniten.

Kaupan liiton joulukuussa tekemästä jäsenkyselystä selviää, että tänä vuonna 65 prosenttia kauppiaista aloittaa alennusmyynnit joulun välipäivinä. Vuodenvaihteen jälkeen aloittaa noin joka kymmenes kauppias. Välipäivien suosio alennusmyyntien aloitusajankohtana on tänä vuonna aiempaa suositumpi, sillä kolmena aiempana vuonna alennusmyyntejä on aloitettu useammin vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Kyselyssä reilu viidennes kauppiasta kertoi aloittaneensa alennusmyynnit juuri ennen joulua. Joukossa on paljon etenkin eteläisen Suomen urheilu- ja vaatekauppoja. Viime vuonna osuus oli 12 prosenttia. Tänä vuonna alennusmyyntien aikaistamiseen vaikutti etenkin kehno sää. Kolmasosa kauppiaista arvioi sään myös pienentäneen joulumyyntiä.

Kaikkialla ei kuitenkaan ole kärsitty mustasta talvesta. Pohjoisessa talvisäät ovat nimittäin piristäneet joulumyyntiä.

”Kun eteläisen Suomen urheiluvälinekauppa on kärsinyt lämpimästä talvesta, elektroniikan ja sisustuksen myynti on voinut saada siitä jopa lisäpiristystä. Kun suksipaketteja jätetään ostamatta, tilalle voidaan hankkia elektroniikkaa”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo.

Alennusmyyntien myyntiodotukset ovat tänä vuonna maltilliset. Kauppiaista 43 prosenttia odottaa alennusmyyntinsä arvon pysyvän viime vuoden tasolla. Myynnin kasvua odottaa 39 prosenttia. Asiakkaita odotetaan etenkin Venäjältä, sillä neljännes kauppiaista odottaa viime vuotta enemmän venäläisturisteja liikkeeseensä. Kaksi kolmasosaa laskee myynnin kasvun venäläisten varaan ja uskoo, että ilman venäläismatkailijoita alkutalven liikevaihto kutistuisi.

Varsinkin pääkaupunkiseudulla vuodenvaihde ja tammikuu ovat venäläismatkailijoiden sesonkia. Venäläiset myös viipyvät Suomessa useamman päivän, ja päivämatkailijoiden osuus on pienempi kuin muulloin. Venäläiset käyttävät myös rahaa enemmän matkailijaa kohti kuin muulloin vuoden aikana.

Kuluttajat valmistautuvat alennusmyynteihin jo joulupäivänä

Kuluttajat eivät juuri ehdi toipua jouluaaton paketeista, kun he aloittavat jo alennusmyyntiostosten suunnittelun. Googlen Kaupan liitolle toimittaman datan mukaan tietoa alennusmyynneistä haetaan verkosta etenkin tapaninpäivänä.

”Tämä on tärkeä tieto suomalaisille kaupoille, sillä ulkomaiset kaupat alennusmyyntikampanjoineen voivat napata suomalaisten kuluttajien eurot, jos omat verkkokaupat ja kampanjat eivät ole jo joulun pyhinä ajan tasalla”, Kurjenoja muistuttaa.

Elektroniikkaan liittyviä tietohakuja jatketaan tammikuussa lähes yhtä innokkaasti kuin joulukuussakin, sillä varsinkin elektroniikan alennuskampanjoita etsitään tuolloin aktiivisesti. Vaatteiden alennusmyynnit ovat kuluttajille jokavuotinen klassikko, mutta digitaalisessa tiedonhaussa ne eivät enää tammikuussa näy. Vaatteisiin liittyvät tietohaut ovat suurimmillaan marraskuussa.