Metallintyöstökonekauppa panostaa palvelujen kehittämiseen

Kansainvälisen kysynnän jyrkän laskun aikaansaama kone- ja metalliteollisuuden heikentynyt tilanne aiheuttaa alalle rakennemuutoksia ja vaatii toimintojen uudelleenarviointia. Alihankinnan merkitys kasvaa joustavuus- ja nopeusvaateiden lisääntyessä, ja isot laitevalmistajat muuttuvat yhä selvemmin kokoonpanoa suorittaviksi brändin hallitsijoiksi.
– Rakennemuutos avaa uusia mahdollisuuksia metallintyöstökonekauppaan, kun palvelujen ja uusiin ratkaisuihin perustuvien kokonaistoimitusten osuus kasvaa, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen metallintyöstökonejaoston puheenjohtaja, Fastems Oy:n myyntijohtaja Tomi Tiitola toteaa.
Kone- ja metalliteollisuuden investoinnit ovat vähentyneet voimakkaasti, mutta samanaikaisesti asiakkaat ovat tulleet entistä kiinnostuneemmaksi kilpailukykyä lisäävistä ratkaisuista, kuten elinkaarimalleista. Niissä olennaista ei ole koneiden omistaminen vaan se, että käytössä olevat ratkaisut ovat kustannustehokkaita ja kokonaistaloudellisesti parhaita. Elinkaariajattelu näyttää yhä selvemmin lyövän läpi hankinnoissa, joissa ulkoistaminen on osa yrityksen strategiaa.
Nyt pohditaan myös esimerkiksi sitä, miten vajaalla kapasiteetilla pyörivä tehdas toimisi tehokkaimmin. Tällöin pohdinnan keskiöön nousevat logistiikka- ja varastointiasiat, koneiden käytettävyyden mittaaminen, analysoiminen ja niistä johtuvat korjaavat toimenpiteet.
– Automaatio harpannee taas yhden pykälän eteenpäin, Tiitola uskoo.
Lama tuo aina esille korkeasuhdanteessa pesiytyneen tehottomuuden. Tiitolan mukaan uutta kilpailukykyä on mahdollista luoda vain ennakkoluulottomilla ratkaisuilla.
– Edellä mainittu haastaa työstökonetoimittajat mutta avaa niille samalla uusia mahdollisuuksia palveluiden osuuden ja merkityksen kasvaessa.
Metallintyöstökonetoimittajat arvioivat kuluvan vuoden kaupan laskevan teollisuuden hiljentyessä noin puoleen edellisen vuoden markkinoista eli suunnilleen yhtä paljon kuin kansainvälisten työstökonemarkkinoiden ennustetaan putoavan.
– Pidemmällä aikavälillä, laman jälkeen, tulevaisuudennäkymät ovat varsin hyvät, sillä kilpailukyvyn säilyttäminen edellyttää voimakasta konekannan uusimista ja uusia toimintatapoja. Ne taas lisäävät alan palvelujen kysyntää, Tomi Tiitola huomauttaa.

Lisätietoja:
Myyntijohtaja viestintäpäällikkö