Myymälävarkaudet aiheuttavat kaupalle 500 miljoonan menetykset vuosittain

Varkaudet ja näpistykset aiheuttavat kaupalle vuodessa 500 miljoonan euron menetykset. Määrä on kasvanut noin 30 miljoonalla eurolla neljässä vuodessa. Kaupan liitossa kehitystä pidetään huolestuttavana.

Poliisin tietoon tulleet myymälävarkaudet ja näpistykset ovat lisääntyneet voimakkaasti. Tilastokeskuksen mukaan myymälävarkauksia ja näpistyksiä ilmoitettiin poliisille vuonna 2010 53 426 kappaletta. Vuosina 2006 - 2010 poliisiin tietoon tulleet myymälävarkaudet ovat lisääntyneet viidenneksellä.

Kaupalle varkauksien ja näpistysten lisääntyminen näkyy kasvaneina kustannuksina. Vuodesta 2007 vuoteen 2010 myymälävarkauksien ja näpistysten aiheuttamat suorat rikollisen hävikin kustannukset kasvoivat noin 30 miljoonalla eurolla. Vuosittain niistä aiheutuu jopa 500 miljoonan euron menetykset.

Kaupan mukaan sakon muuntorangaistuksen poistaminen on lisännyt myymälävarkauksia ja näpistyksiä. Reilu kaksi vuotta sitten voimaan astunut laki poisti mahdollisuuden muuttaa sakot vankeudeksi.

”Sakkouudistuksella ja tapausten määrän kasvulla on selvä yhteys. Kaupan mielestä mahdollisuus muuttaa sakkorangaistus vankeudeksi pitäisikin palauttaa”, asiamies Matti Räisänen Kaupan liitosta sanoo.

Lisäkustannuksia kaupalle aiheuttavat myös häiriökäyttäytymisestä johtuvat henkilökunnan poissaolot.

”Myymälävarkaudet ja näpistykset sekä niiden yritykset ovat häiriökäyttäytymistä, joihin joskus liittyy jopa väkivaltaa tai sen uhkaa. Näillä on vaikutuksia henkilökunnan työssä jaksamiseen ja poissaoloihin sekä asiakkaiden turvalliseen asiointiin. Häiriökäyttäytymisestä johtuvat poissaolot aiheuttavat kaupalle miljoonaluokan lisäkustannuksen vuodessa”, Räisänen sanoo.

Lisätietoja

asiamies Matti Räisänen, Kaupan liitto, puh. 050 357 1959, matti.raisanen@kauppa.fi