PAM kaatoi koululaisten kesäharjoittelun varastomiesten palkankorotuksiin

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala on pettynyt, että PAM ei hyväksynyt Kaupan liiton ja PAMin välistä kesäharjoittelijasopimusta. Liitoilla oli jo yhteinen näkemys sopimuksesta.

”Kaupan liitolle tuli täytenä yllätyksenä, että pari viikkoa sitten PAM kytki toisiinsa koululaisharjoittelijasopimuksen ja varastomiesten suoritepalkkojen korotusmalliin. Näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, ja niiden sitominen toisiinsa oli täysin perusteetonta”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo.

Pekkalan mukaan varastomiesten suoritepalkkausmalli oli jo sovittu yhteisen aikataulun mukaan helmikuun lopussa, joten nyt sen avaaminen olisi tarkoittanut 1.4.2012 voimaan tulleen työehtosopimuksen avaamista.

”PAMin halu repiä auki juuri voimaan tullut työehtosopimus on ennenkuulumatonta”, Pekkala sanoo. Myöskään Kaupan liiton jäsenyritysten piirissä ajatusta ei kannatettu.

PAM on Kaupan liiton tietojen mukaan ainoa ammattijärjestö, joka ei hyväksy koululaisharjoittelijoiden käyttämistä työnantajaliiton ulkopuolisissa yrityksissä.

”Luonteeltaan kesäharjoittelijasopimus kuuluu yleissitovuuden piirin. Koska järjestäytymättömien työnantajien pitää noudattaa yleissitovuuden periaatteen mukaan koko työehtosopimusta, myös kesäharjoittelijasopimuksen täytyy kuulua sen piiriin”, Pekkala sanoo.

Kauppa työllistää kolmasosan alle 25-vuotiaista nuorista. Koululaisten kesäharjoittelijasopimuksen perusteella kauppa on työllistänyt joka kesä jopa 10 000 nuorta kahdeksi viikoksi. Kesäharjoittelijasopimus on ollut voimassa parikymmentä vuotta.

toimitusjohtaja Juhani Pekkala, p. 0400 419560, juhani.pekkala@kauppa.fi

työmarkkinajohtaja Tapio Mäkeläinen, p. 040 766 5257, tapio.makelainen@kauppa.fi